Turun yliopistoon kaksi tutkimuksen huippuyksikköä ja kaksi akatemiaprofessoria

04.06.2013

Suomen Akatemia valitsi huippuyksiköiksi Eva-Mari Aron johtama primaarituottajien molekyylibiologian yksikön sekä Juhani Knuutin johtaman verenkierto- ja aineenvaihduntasairauksien tutkimuksen yksikön. Uusiksi akatemiaprofessoreiksi valittiin Eva-Mari Aro ja Sirpa Jalkanen.

Suomen Akatemian hallitus valitsi uudet tutkimuksen huippuyksiköt kaudelle 2014–2019. Turun yliopiston johtamien yksiköiden lisäksi yliopiston akatemiaprofessori Sirpa Jalkanen on mukana huippuyksiköksi valitussa, Helsingin yliopiston johtamassa translationaalisen syöpäbiologian huippuyksikössä.

Huippuyksiköt ovat suomalaisen tutkimuksen lippulaivoja. Oman tieteenalansa kansainvälisessä kärjessä olevat yksiköt uudistavat tutkimusta, kehittävät luovia tutkimusympäristöjä ja kouluttavat suomalaiseen tutkimus- ja elinkeinoelämään uusia lahjakkaita tutkijoita.

– Uudelle huippuyksikkökaudelle valitut yksiköt edustavat oman alansa tutkimuksen kansainvälistä kärkeä. Suomen Akatemia luottaa, että näillä huippuyksiköillä on erinomaiset mahdollisuudet tehdä tutkimuksessaan merkittäviä läpimurtoja, Akatemian tutkimuksesta vastaava ylijohtaja Marja Makarow sanoo.

Huippuyksikköohjelmaan valittiin kaikkiaan 14 uutta yksikköä, joissa työskentelee tutkimusryhmiä 12 yliopistosta tai tutkimuslaitoksesta.

Akatemiaprofessorit alansa huippuja​

Akatemian hallitus valitsi myös seitsemän akatemiaprofessorria kaudelle 2014–2018. Eva-Mari Aro ja Sirpa Jalkanen aloittavat kautensa Turun yliopistossa vuoden 2014 alussa. Aron tutkimusala on kasvimolekyylibiologia. Jalkanen tutkii ihmisen immuunipuolustusjärjestelmää.

Akatemiaprofessorit ovat korkeatasoisimpia tutkijoita omilla tutkimusaloillaan Suomessa. He ovat myös kansainvälisesti erittäin tunnettuja ja arvostettuja, Makarow sanoo.

Akatemiaprofessoreiden valinnassa käytetyt kansainväliset arvioijat katsovat valituilla akatemiaprofessoreilla olevan huomattavat mahdollisuudet tieteellisiin läpimurtoihin tutkimusaloillaan.

HA

Luotu 04.06.2013 | Muokattu 01.12.2020