Turun yliopistoon kaksi uutta luonnontieteiden ja tekniikan akatemiatutkijaa ja yksi tutkijatohtori

13.05.2022

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on valinnut rahoitettaviksi 22 akatemiatutkijaa ja 44 tutkijatohtoria. Turun yliopistosta rahoituksen sai kaksi uutta akatemiatutkijaa ja yksi tutkijatohtori.

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta osoittaa uusien akatemiatutkijoiden rahoitukseen noin 10 miljoonaa euroa. Myönnetty rahoitus on tarkoitettu akatemiatutkijan omaan palkkaan, mutta tämän lisäksi rahoituksen saaneet tutkijat saavat myöhemmin kutsun erilliseen tutkimuskulurahoitushakuun.

Kaikista hakuun jätetyistä hakemuksista toimikunta rahoitti lähes 10 prosenttia. Valinnassa painotettiin hakijoiden henkilökohtaista pätevyyttä ja tutkimuksen tieteellistä laatua. Lisäksi toimikunta pyrkii tukemaan LT-aloja laaja-alaisesti.

Turun yliopistoon rahoitusta myönnettiin kahdelle uudelle akatemiatutkijalle:

• Gieseler (Dresing), Nina: Iskuaaltojen merkitys Auringon elektronien kiihdyttäjinä uusien heliosfäärihavaintojen perusteella, 447 650 e
  • Virta, Joni: Robustit epälineaariset monimuuttujamenetelmät, 447 650 e

Rahoitusta myös tutkijatohtoreille

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt rahoituksen myös 44 tutkijatohtorille. Rahoituksen sai lähes 16 prosenttia hakijoista. Tutkijatohtorirahoitus myönnetään tutkijan palkkaan ja hankkeen tutkimuskuluihin.

Tutkijatohtorin rahoitus myönnettiin yhdelle Turun yliopistossa toteutettavalle tutkimukselle:

• Nokkala, Johannes: Seuraavan sukupolven kvanttireservilaskenta, 239 970 e
Luotu 13.05.2022 | Muokattu 25.05.2022