Turun yliopistoon perustettiin tieteidenvälinen pelitutkimusverkosto

11.03.2014

Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen Up Your Game -verkoston toiminta käynnistyy tutkimuksella, jossa selvitetään pelien hyötykäyttöä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

​Turun yliopiston tiedote 11.3.2014

Turun yliopistoon on perustettu tieteidenvälinen digitaalisten pelien tutkimusverkosto Up Your Game. Verkosto yhdistää eri tieteenaloilla tehtävää pelitutkimusta ja pyrkii käynnistämään uutta tutkimusta peleistä, pelaamisesta ja pelien hyötykäytöistä.

– Verkoston toiminta käynnistyi lähes vahingossa. Suunnittelimme syksyllä 2013 ensimmäistä pelialaan liittyvää tieteidenvälistä tutkimushanketta ja huomasimme yllätykseksemme, että todella monet eri tieteenalojen asiantuntijat halusivat osallistua toimintaan, kertoo projektipäällikkö Jukka Vahlo verkostoa koordinoivasta Turun kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut -yksiköstä.

Up Your Game -verkostoon liittyi muutamassa viikossa lähes neljäkymmentä tutkijaa ja asiantuntijaa. Mukana on yhteistyökumppaneita kaikista Turun yliopiston tiedekunnista, Åbo Akademista ja Turun ammattikorkeakoulusta.

– Erityisen ilahduttavaa on, että verkostoon on liittynyt useiden eri tieteenalojen professoreja, dosentteja ja huippututkijoita. Mukana on professoreja esimerkiksi psykiatriasta, informaatiotieteistä, kulttuurintutkimuksesta ja kauppatieteistä.

Turun korkeakouluissa on tehty pelien ja digitaalisen kulttuurin tutkimusta jo pitkään, mutta eri tiedetraditioita yhdistävä tutkimus on ollut harvinaisempaa.

– Juuri vahva tieteidenvälisyys ja toisaalta pelien yhteiskunnalliset vaikutukset kiinnostavat myös varttunutta tutkijakuntaa. Tieteenalana digitaalisten pelien tutkimus hakee vielä paikkaansa. Osittain tästä syystä pelitutkimus on maailmanlaajuisestikin hyvin monitieteellistä. Peliteollisuudessa yhdistyvät kulttuuriset ja taiteelliset sisällöt, teknologiat, tekijänoikeuskysymykset sekä kaupallinen toiminta, Vahlo kertoo.

Hauskuus ja hyvinvointi käsi kädessä

Up Your Game -verkoston tutkimustoiminta käynnistyy terveyspelitutkimuksella, jossa tutkitaan pelien hyötykäyttöä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Verkosto hakee parhaillaan rahoitusta hankkeelle, jossa tutkitaan viihdepelien käyttöä masennuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

– Viihdepelien pelimekanismit jumppaavat parhaimmillaan pelaajien aivoja monin tavoin. Näitä vaikutuksia on mahdollista hyödyntää masentuneiden aivojen aktivoinnissa ja kuntoutuksessa, toteaa terveyspelitutkimusta johtava psykiatrian professori Jyrki Korkeila.

Jotta peleistä olisi hyötyä esimerkiksi masennuksen hoidossa, niiden tulisi olla viihdyttäviä ja hauskoja.

– Sitä kuulee edelleen sanottavan, että viihteellisiä ja koukuttavia pelejä ei voi ottaa vakavasti. Ikään kuin terveyspelit eivät saa olla liian hauskoja. Meidän mielestämme asia on juuri päinvastoin: ainoastaan hyvät ja koukuttavat pelit ovat hyötykäytön kannaltakaan vakavasti otettavia, Korkeila sanoo.

Turun kaupunki tukee tutkimusverkostoa

Turun kaupunki tukee pelintutkimusverkoston toimintaa. Projektipäällikkö Vahlo kertoo, että kaupunki näkee akateemisen tiedeverkoston hyvänä lisänä Turun alueella tehtävälle pelialan tutkimus- ja kehitystoiminnalle, jota jo muun muassa Turun ammattikorkeakoulun Turku Game Lab ja Turku Science Parkin Pelinrakentaja-hanke toteuttavat.

‒ Suomesta on puuttunut tieteidenvälinen pelitutkimusverkosto, joka yhdistää pelien viihde- ja hyötykäyttöjen tieteellistä tutkimusta. Up Your Game pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen ja kutsuu samalla lisää kiinnostuneita mukaan verkoston toimintaan. Yksikkömme ovet ovat auki sekä tutkimustoimijoiden että yritysten suuntaan, toimintaa koordinoivan CCR Tutkimuspalveluiden johtaja Aki Koponen sanoo.

Luotu 11.03.2014 | Muokattu 19.07.2021