Turun Yliopistosäätiö jakoi apurahoina yli miljoona euroa

12.05.2015

Turun Yliopistosäätiö jakoi historiansa suurimman määrän apurahoja Liedon Vanhalinnassa pidetyssä Snellmanin päivän apurahajuhlassa tiistaina 12.5.2015. Apurahat suunnattiin etenkin nuorille tutkijoille.

​Rehtori Kalervo Väänänen palkitsi tilaisuudessa myös Turun Yliopistosäätiön vuoden yhteistyökumppanit, jotka olivat rakennusinsinööri Kaj Ahvas (vas.), laamanni Leo Laaksonen ja Verdulo Oy:n toimitusjohtaja Janne Salminen. Kolmikko on keskeisesti vaikuttanut Kosti Hämmärön rahaston luomiseen.

​Turun yliopiston tutkijoille, tutkijaryhmille ja jatko-opiskelijoille jaettu yli miljoonan euron summa koostui 291 apurahasta. Kaikkiaan säätiölle tuli 987 apurahahakemusta.

Suurimman osan tuesta Yliopistosäätiön hallitus myönsi nuoren tutkijan apurahoina ja tutkimusapurahoina. Kaikkiaan 11 tutkijaa sai henkilökohtaisen, täysipäiväiseen tutkimustyöhön tarkoitetun vuoden apurahan. Vuoden työskentelyapurahan suuruus on 20 040 euroa.

Englantilaisen kirjallisuuden tohtorikoulutettava Vesna Kovacevic-Konttinen oli yksi vuoden apurahan saaneista tutkijoista. Hän tarkastelee tutkimuksessaan intialaisten naisten identiteettien kuvauksia Manju Kapurin romaaneissa. Seitsemän vuotta sitten Bosniasta Suomeen muuttanut Kovacevic-Konttinen iloitsee saadessaan tutkimuksessaan yhdistää kaksi mielenkiinnon kohdettaan: kirjallisuuden ja sukupuolen.

– Tietysti olen todella onnellinen apurahasta. Tuntuu vapauttavalta, kun saan nyt vuoden ajan keskittyä täysipäiväisesti tutkimuksen tekemiseen. Se antaa motivaatiota, että ulkopuolinen taho on tunnustanut tutkimukseni arvon. Rakastan kirjallisuutta ja olen kiinnostunut erilaisista kulttuureista, Kovacevic-Konttinen kertoi apurahajuhlassa.

Apurahoilla edistetään tutkijoiden työtä ja kansainvälisyyttä

Yliopistosäätiö haluaa apurahoilla edistää Turun yliopiston eri tiedekunnissa tutkimusta tekevien nuorten lupaavien tutkijoiden työtä ja kansainvälisyyttä. Henkilökohtaisia apurahoja jaettiin 1–12 kuukauden täysipäiväiseen tutkimustyöhön.

Tämän lisäksi säätiö jakoi matkamäärärahoja ulkomaisiin konferensseihin, tutkimusmatkoihin ja opetusretkiin sekä määrärahoja vierailevien tutkijoiden ja luennoitsijoiden kutsumiseksi Turun yliopistoon.

Apurahoja jaettiin myös säätiön hallinnoimasta 65 nimikkorahastosta. Suurimmasta Kosti Hämmärön nimikkorahastosta jaettiin lähes 100 000 euroa erilaisina apurahoina lääketieteen tutkimukseen. Rahastosta on tähän mennessä jaettu määrärahoja jo yli 400 000 euroa. Vuotuinen jakomäärä on noin 100 000 euroa.

Turun Yliopistosäätiö nimesi vuoden vapaaehtoistyöntekijäksi professori Jarmo Virmavirran, joka on toiminut aktiivisesti yliopiston ja säätiön hyväksi muun muassa Saarenmaalla järjestettävän Itämeren Historia -seminaarin ideoijana ja toteuttajana.

Teksti ja kuvat: Jenni Valta

Luotu 12.05.2015 | Muokattu 02.08.2021