Turun Yliopistosäätiölle merkittävä testamenttilahjoitus

04.07.2017

Raunistulan pitkäaikainen apteekkari Kerttu Mäkelä testamenttasi viisi miljoonaa markkaa Turun Yliopistosäätiölle. Testamenttilahjoituksen turvin tullaan jakamaan apurahoja Turun yliopistossa tehtävään rintasyövän ja leukemian tutkimukseen.

​Kuluvan vuoden tammikuussa kuollut apteekkari Kerttu Mäkelä teki Turun Yliopistosäätiöön perustettavaan Kerttu Mäkelän nimeä kantavaan nimikkorahastoon huomattavan suuren testamenttilahjoituksen. Rahasto tulee jakamaan apurahoja Turun yliopistossa tehtävään rintasyövän ja leukemian tutkimukseen. Apurahat jaetaan pääasiassa nuorille tutkijoille. Rahaston pääomaksi muodostuu noin 841 000 €.

Kerttu Mäkelä oli syntynyt vuonna 1921, ja hän toimi Turun XI apteekin eli Raunistulan apteekin apteekkarina 1969–1989. Hän oli toiminut apteekkialalla vuodesta 1944 lähtien.

– Sijoitukset tuottavat Kerttu Mäkelän rahastolle vuosittain noin 18 kk:n verran nuoren tutkijan apurahaa, siis esimerkiksi kolmelle tutkijalle puolen vuoden apurahan joka vuosi. Kyseessä on siis merkittävä lahjoitus, Yliopistosäätiön asiamies Pekka Kanervisto kertoo.

Lahjoitukset saavat osuuden koko Yliopistosäätiön omaisuudesta, joka on tehokkaasti hajautettu eri sijoituskohteisiin. Säätiöllä on testamenteilla ja lahjoituksina tulleita nimikkorahastoja nyt 69.

>> Turun Yliopistosäätiö

Turun Yliopistosäätiön tarkoituksena on edistää ja tukea Turun yliopiston toimintaa. Säätiön tärkein toimintamuoto on sen yleis- ja nimikkorahastot, joiden tuotosta se jakaa apurahoja. Rahastojen yhteenlaskettu koko on runsaat 50 miljoonaa euroa.

Kuva: Hanna Oksanen

Luotu 04.07.2017 | Muokattu 05.07.2017