Turun Yliopistosäätiöltä yli miljoona euroa tutkimukseen

14.05.2018

Turun Yliopistosäätiö on julkistanut kevään 2018 apurahat. Apurahoja myönnettiin Turun yliopiston tutkijoille, opettajille ja jatko-opiskelijoille 267 kappaletta, yhteensä 1 045 551 eurolla. Yleisrahaston lisäksi apurahoja jaettiin säätiön hallinnoimista 70 nimikkorahastosta.

​Apurahoista päättää Turun Yliopistosäätiön hallitus. Kevään 2018 haussa yli puolet apurahasummasta myönnettiin nuorten, alle 35-vuotiaiden tutkijoiden väitöskirjatyöskentelyyn.

– Yliopistosäätiön hallitus haluaa päätöksellään edistää erityisesti lupaavien nuorten tutkijoiden tekemää työtä ja kansainvälistymistä Turun yliopiston eri tiedekunnissa, kertoo asiantuntijaryhmän puheenjohtaja ja säätiön hallituksen jäsen, vararehtori Riitta Pyykkö.

Nuoren tutkijan apurahojen ohella säätiö myönsi tutkimusapurahoja yksittäisille tutkijoille ja tutkimusryhmille sekä matka-apurahoja ulkomaisiin konferensseihin ja tutkimusmatkoihin. Apurahoja myönnettiin myös vierailevien tutkijoiden ja luennoitsijoiden kutsumiseksi Turun yliopistoon sekä opetusretkiin.

Apurahojen lisäksi myönnettiin 31 tutkijahuonestipendiä Alvar Aallon suunnittelemaan Granö-keskus Villa Tammekanniin. Kaikilla Turun Yliopistosäätiön myöntämillä apurahoilla toteutetaan säätiön perustehtävää eli tuetaan Turun yliopistossa tehtävää tutkimusta ja opetusta.

Helmikuun loppupuolella päättyneessä apurahahaussa Yliopistosäätiölle tulleita hakemuksia oli 859 kappaletta. Haettu apurahasumma oli noin 7,2 miljoona euroa.

Monipuolista ja laaja-alaista tutkimusta

Turun Yliopistosäätiö tukee Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tutkimusta ja opetusta. Kevään apurahansaajien tutkimusaiheiden kirjo on laaja ja suurimmat apurahat ovat yli 20 000 euron suuruisia.

Apurahajuhlaa vietettiin maanantaina 14.5. Liedon Vanhalinnassa. Juhlan tervehdyssanat lausui Turun Yliopistosäätiön hallituksen puheenjohtaja, DI, MBA Tuomo Lähdesmäki. Vararehtori Riitta Pyykön johdolla apurahansaajien edustajat - LL Erik Aro, dosentti Anne Heimo ja FM Camilla Marucco - esittelivät omaa tutkimustaan.
Professori Vesa Vares piti tilaisuudessa juhlapuheen. Kuva: Niina Tanskanen

Säätiö myönsi Arolle kahden kuukauden apurahan tutkimukselle, joka käsittelee lonkan tekonivelen kiinnittymisen ja metalli-metalli-liukuparin aiheuttaman paikallisen metallireaktion kuvantamista. Heimolle puolestaan myönnettiin tutkimusapurahaa hankkeeseen Sirkkala 1918-2018: Vankileiristä muistin paikaksi ja kulttuuriperintökohteeksi, ja Maruccolle 12 kuukauden apuraha väitöskirjaansa Everyday practices of people with a refugee background: Asylum, citizenship and free time in Turku.

Kaikki apurahansaajat on julkaistu Yliopistosäätiön sivuilla.

HK
Luotu 14.05.2018 | Muokattu 15.05.2018