Turun yliopistossa aloittanut ensimmäinen oikeustieteellisten koulutusyksiköiden Professor of Practice

23.01.2017

​OTT, laamanni Pekka Määttä on aloittanut 1.1.2017 oikeustieteen Professor of Practice -tehtävässä. Määttä työskentelee päätoimisesti Kainuun käräjäoikeudessa ja toimii yliopistolla osa-aikaisena (20 %) työelämäprofessorina. Tehtävän toimikautta on jatkettu vuoden 2018 loppuun.

Määtän tehtäviin kuuluu vahvistaa yliopiston ja tuomioistuinlaitoksen välistä vuoropuhelua. Tehtävä tukee erityisesti prosessioikeuden opetuksen ja tutkimuksen kehittämistä oikeustieteellisessä tiedekunnassa sekä vahvistaa oikeustieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Kyseinen tehtävä tukee myös tuomioistuinlaitoksessa tuomareiden koulutuksen kehittämistä ja tuomioistuinten laatutyötä.

Määttä on valmistunut oikeustieteen kandidaatiksi Lapin korkeakoulusta. Oikeustieteen tohtoriksi Määttä väitteli vuonna 2013 Turun yliopistossa.

Määtällä on monipuolinen ja pitkäaikainen kokemus lainkäyttöön liittyvistä tehtävistä. Hän on ennen tuomioistuinlaitokseen siirtymistä työskennellyt asianajajana. Sen jälkeen hän on työskennellyt hovioikeudessa esittelijänä, käräjäoikeudessa käräjätuomarina ja hovioikeudessa hovioikeudenneuvoksena. Määttä on nimitetty 1.1.2017 alkaen Kainuun käräjäoikeuden laamanniksi eli päällikkötuomariksi.

Luotu 23.01.2017 | Muokattu 24.05.2018