Turun yliopistossa kehitetty LeanOn-palvelu auttaa yrityksiä hyödyntämään uusinta tutkimustietoa

24.09.2015

Vuosittain julkaistaan noin 1,5 miljoonaa uutta tieteellistä referoitua artikkelia ja tutkittua tietoa on avoimesti saatavilla enemmän kuin koskaan. Silti esimerkiksi yrityksissä hyödynnetään usein vain pientä osaa uusimmasta tutkimustiedosta. Turun yliopistossa käynnistetty LeanOn-palvelu tarjoaa yrityksille apua relevantin tutkimustiedon löytämiseksi ja hyödyntämiseksi.

​Turun yliopiston työinformatiikan (Work Informatics) toteuttama LeanOn-palvelu tarjoaa yrityksille uudenlaista tutkimuspalvelua niin sanotusti etukenossa. Palvelu ennakoi yritysten ja eri toimialojen tarpeita perustuen tieteellisten julkaisujen mahdollisuuksiin ja tarjoaa apua yrityksille kohdennetusti.

– Tilaustutkimuksia yrityksille on tehty aina. Meitä alkoi kuitenkin kiehtoa ajatus yritysyhteistyön vauhdittamisesta uudenlaisella ennakoivalla toiminnalla. Palvelun ajatus on, että yliopisto-opiskelijoiden opinnoissaan tekemä tutkimustiedon haku räätälöidään jo etukäteen jonkin yrityksen tai toimialan tai toiminnon näkökulmasta, minkä jälkeen kerättyä tietoa tarjotaan yritykselle, kertoo LeanOn-palvelun käynnistäjä, tietojärjestelmätieteen lehtori Antti Tuomisto.

LeanOn-palvelun toteutuksesta vastaavat Turun yliopiston opiskelijat osana kandi- ja maisterivaiheen opintojaan, opettajien ja tutkijoiden johdolla. Yrityksille LeanOn-palvelu hinnoitellaan tapauskohtaisesti etenkin mahdollisten jatkotutkimusten osalta.

– Laadukkaan tutkimustiedon tehokas haku ja käsittely sisältyy yliopiston tutkintovaatimuksiin. Opiskelijoille tämä on hyvä tilaisuus saada käytännön kokemusta tiedonhausta ja soveltamisesta.  Jotta opiskelijoiden tekemä työ saataisiin konkreettisesti hyödynnettyä, tarjoamme löydetyt tulokset toteutettavina kehitysprojekteina yritysten avuksi, Tuomisto kertoo.

– LeanOn-palvelu tehdään tietenkin tiimityönä, jossa luovuus, osaaminen, intohimo ja monet muut tutkimukseen, vaikuttamiseen, päätöksentekoon ja rohkeaan yrittäjyyteen liittyvät elementit ovat mukana. Rohkeasti mukaan, yritykset ja opiskelijat!

Ensimmäiset projektit toteutetaan kuluvana syksynä.

LeanOn palvelun toteuttajia ovat Turun yliopiston tietojärjestelmätieteen Work Informatics ja ICT-portti yhteensä yli 200 yritysprojektin kokemuksella ja niiden kartuttamalla tutkimustiedolla.

Kuva: Flickr

LR