Turun yliopistossa kokeillaan uusia oppimisympäristöjä

09.10.2014

Muunneltavat tilat mahdollistavat vuorovaikutteisen opetuksen ja digitaalisten opetusmateriaalien käytön. Turun yliopistoon luodut uudet oppimisympäristöt pyrkivät tarjoamaan tilan nykyaikaiselle oppimiselle.

​Kauppakorkeakouluun valmistui kesän aikana uusi ryhmätyötila.

​Turun yliopisto on mukana Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) Tulevaisuuden yliopisto -pilotissa, jonka tavoitteena on kehittää yliopistojen oppimisympäristöjä ja -menetelmiä. Educariumiin ja Turun kauppakorkeakouluun rakennettiin kesän aikana ensimmäiset uudenlaiset oppimisympäristöt, ja niistä saadun palautteen perusteella suunnitellaan taas uusia tiloja.

Educariumin uusissa tiloissa silmiinpistävin muutos ovat pienentyneet pöydät, joita on helppo liikutella. Luentosalimainen asetelma muuttuu parissa minuutissa usean pienryhmän työskentelytilaksi.

Lisäksi tiloissa on suuria, kosketuksella ohjailtavia näyttöjä sekä mahdollisuus syöttää omalta läppäriltä tietoa seinänäytölle. Jotta tiloja pystyttäisiin kehittämään edelleen, Educariumissa on kameroita, jotka seuraavat, mihin kellonaikaan ja miten tiloja käytetään.

Kauppakorkeakoulussa erityistä huomiota on kiinnitetty aula- ja seminaaritiloihin. Aulaan ja kirjastoon on rakennettu uusia työryhmätiloja lähelle kirjaston tietoaineistoja.

Kirjaston tilojen uusiminen liittyy koko Turun yliopiston kirjastoa koskevaan palvelukonseptin uudistamiseen, jossa luovutaan suurista lainaustiskeistä ja jalkautetaan palvelua asiakkaiden pariin.

Tilat mahdollistavat vuorovaikutteisen opetuksen

Uusien tilaratkaisujen hyödyntäminen edellyttää opettajilta vuorovaikutteisten opetusmenetelmien hallitsemista. Siksi Turun yliopisto järjestää opetushenkilökunnalle lukuvuoden 2014–2015 aikana Tulevaisuuden yliopisto -seminaarisarjan, jossa opettajat perehtyvät esimerkiksi käänteisen luokkahuoneen menetelmään. Lisäksi seminaareissa tutustutaan digitaalisten opetusmateriaalien mahdollisuuksiin sekä vuorovaikutteista oppimista tukevaan ViLLE-alustaan.

Turun yliopisto on mukana SYL:in Tulevaisuuden yliopisto -pilotissa yhdessä yhdeksän muun yliopiston kanssa, joista kaikki laativat suunnitelman valitsemansa kohteen kehittämikseksi.

Pilotin tarkoituksena on etsiä konkreettisia ratkaisuja yliopistojen itsensä kartoittamiin kehitystarpeisiin. Tavoitteena on rakentaa tulevaisuuden yliopistoja, joissa opiskelu on monimuotoista ja opiskelijat ovat aktiivisia yliopistoyhteisön jäseniä.

Aiheeseen liittyen

JV