Turun yliopistossa luovaa kirjoittamista opiskelleet kotimaisen kirjallisuuden eturiviin

23.05.2016

Turun yliopistossa on mahdollista opiskella luovan kirjoittamisen perus- ja aineopinnot. Pitkäjänteinen työ luovan kirjoittamisen opettamisen parissa kantaa nyt hedelmää maamme kirjallisella kentällä.

​Luovan kirjoittamisen sivuaineopinnot alkoivat Turussa vuonna 2001. Aineopintojen laajuisena luovaa kirjoittamista on voitu opiskella vuodesta 2004 alkaen. Turun yliopisto on Suomen ainoa yliopisto, jossa voi opiskella luovan kirjoittamisen perus- ja aineopinnot, joissa keskitytään kirjoittamiseen.

Luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo kertoo, että tänä vuonna luovan kirjoittamisen entiset opiskelijat ovat kahmineet koko joukolla kirjallisia palkintoja ja huomionosoituksia.

Ylen Tanssiva karhu -runopalkintoehdokkaiden joukossa vuonna 2016 on peräti kaksi upeaa, nuorta kirjailijaa ja Turun yliopiston opiskelijaa. Ehdolla palkinnon saajiksi ovat Virpi Vairinen teoksella Kuten avata äkisti (Kolera) ja Daniil Kozlov eli Susinukke Kosola kokoelmalla Avaruuskissojen leikkikalu - tutkielma ihmisyyden valtavirrasta (Sammakko).

– Molemmat ovat tuttuja luovan kirjoittamisen oppitunneilta. Varinen valmistelee parhaillaan väitöskirjaa, jossa hän yhdistää yleistä kirjallisuustiedettä ja luovaa kirjoittamista, Repo kertoo.

Alkuvuodesta Turun yliopiston luovan kirjoittamisen entinen opiskelija, nykyinen tuntiopettaja, kirjailija Iida Rauma sai arvostetun Kalevi Jäntin -palkinnon romaanillaan Seksistä ja matematiikasta (Gummerus) ja vahvisti paikkansa kotimaisen kirjallisuuden eturivissä.

– Niin ikään alkuvuodesta saimme jännittää novellisti Jussi Seppäsen puolesta Runeberg-palkinnon voittajan ratkeamista – Seppänen oli ehdolla palkinnon saajaksi teoksellaan Kymmenottelu (WSOY). Seppäsen teos kisasi myös Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnosta. Seppänen löysi oikean kustannustoimittajan luovan kirjoittamisen opiskelijoille suunnatulla Mestarikurssilla.

Taina Kuuskorpi ja Juho Heikkinen voittivat valtion tiedonjulkistamispalkinnon populaarilla tietoteoksellaan Psykologiset testit ja testaukset (Luovin Oy). Kuuskorpi toimii luovan kirjoittamisen tuntiopettajana ja maksullisten dekkarikurssien kurssinjohtajana.

Kirsi Alanivan romaani Villa Vietin linnut puolestaan voitti Savukeitaan ja Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kilpailun, ja kustantaja Ville Hytönen luonnehti tänä keväänä julkaistua, aistivoimaista teosta yhdeksi viime vuosien lupaavimmista esikoisteoksista.

– Kuka vielä kysyy, kannattaako kirjoittamista opiskella eli käyttää aikaa ja työtunteja siihen, mihin on intohimo – kirjoittamiseen. Luovan kirjoittamisen opinnot valavat bensaa kirjoittamisen liekkeihin, sanoo menestyksestä iloitseva Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo.

Tutustu luovan kirjoittamisen opintoihin: www.utu.fi/luovakirjoittaminen

Luotu 23.05.2016 | Muokattu 26.05.2016