Turun yliopistosta valmistui ennätysmäärä tohtoreita

18.01.2013

Turun yliopistosta valmistui vuonna 2012 yhteensä 182 tohtoria. Myös ylemmän ja alemman korkeakoulututkinnon suorittaneiden määrä on kasvussa.

​Turun yliopistosta valmistui enemmän tohtoreita kuin milloinkaan aiemmin, 182 henkilöä. Vuodesta 2011 tohtorintutkinnon suorittaneiden määrä nousi peräti 30:llä.

– Tämä on todella merkittävä kasvu. Hyvään tulokseen on vaikuttanut esimerkiksi tutkijakoulujärjestelmämme tehostaminen, kertoo koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö.

Myös maisterin- ja kandidaatintutkintojen määrä on kasvussa. Ylemmän korkeakoulututkinnon suoritti Turun yliopistossa 1537 henkilöä ja alemman korkeakoulututkinnon 1453 henkilöä.

– Opintoaikojen rajaus alkaa nähtävästi vaikuttaa, siksi uusia maistereita on näin suuri määrä. Tutkintoja ja opintojen ohjausta on myös tehostettu viime vuosina, mikä alkaa nyt näkyä, Pyykkö pohtii.

Tutkintojen määrän kasvulla on selkeä taloudellinen vaikutus yliopistoon. Opetusministeriö jakaa Suomen yliopistoille rahoitusta tietyllä kaavalla, jossa valmistuneiden määrä on suuressa roolissa. Tarkoista rahamääristä ei voida kuitenkaan vielä puhua. Määrärahojen kasvuun vaikuttaa se, miten tutkintomäärät ovat kehittyneet muissa yliopistoissa.

– Haluan esittää kiitokset tiedekunnille hyvästä työstä. Olemme tehneet yhdessä lujasti töitä, niin opiskelijat, opettajat kuin hallintokin, Pyykkö iloitsee.

Luotu 18.01.2013 | Muokattu 29.10.2020