Turun yliopistosta valmistuneet tohtorit työllistyvät hyvin

21.02.2014

Akateemisten rekrytointipalveluiden tuoreen kyselyn mukaan uransa alkuvaiheessa olevat tohtorit työllistyvät hyvin omaa koulutustasoaan vastaaviin tehtäviin.

​Kyselyn mukaan vuosina 2010–2011 Turun yliopistosta valmistuneista tohtoreista lähes kolme neljästä arvioi nykyisen työnsä vaativuustason vastaavan hyvin koulutustasoa. 17 prosenttia arvioi työn vaativuustason hieman koulutustasoa alhaisemmaksi ja 7 prosenttia selvästi koulutustasoaan alhaisemmaksi. Työttömänä kyselyhetkellä oli viisi prosenttia vastanneista.

– Viime aikoina on puhuttu paljon akateemisen työttömyyden kasvusta Suomessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä korkeampi koulutustaso on, sitä alhaisempi on työttömyysaste. Yliopistoissa on myös käynnissä varsin voimakas sukupolvenvaihdos 1940-luvulla syntyneiden jäädessä eläkkeelle. Tämä ei tarkoita, etteikö tohtorikoulutuksessa olisi tärkeä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota yleisiin työelämässä tarvittaviin valmiuksiin ja luoda yhteyksiä yliopiston ulkopuoliseen työelämään. UTUGS onkin meillä kehittänyt yhteistä koulutustarjontaansa tähän suuntaan, kertoo Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö.

Turun yliopistosta valmistuneista tuoreista tohtoreista 45 prosenttia oli kyselyhetkellä töissä yliopistoissa. Tämä on hieman enemmän kuin edellisessä, vuoden 2011 kyselyssä, jolloin yliopistoissa työskenteli 42 prosenttia vastanneista. Kuntasektorilla oli töissä 21 prosenttia vastanneista.

Kokonaan tavoitteidensa mukaisella työuralla Turun yliopistosta vuosina 2010–2011 valmistuneista tohtoreista oli 45 prosenttia, mikä on hieman valtakunnallista keskiarvoa enemmän.

Hannu Aaltonen

Luotu 21.02.2014 | Muokattu 16.07.2021