Turun yliopistosta valmistuneet työllistyvät hyvin heikossakin taloustilanteessa

24.03.2015

Uusimman seurantatiedon mukaan vastavalmistuneiden työllistyminen on viime vuosina vaikeutunut, mutta edelleen valtaosa maistereista työllistyy koulutustaan vastaaviin tehtäviin.

​Yleinen taloustilanne näkyy akateemisesti koulutettujen kohonneina työttömyyslukuina sekä valtakunnallisissa tilastoissa että Turun yliopiston työelämäpalveluiden tekemissä työllistymiskyselyissä.

Valmistuneiden työllistymiskyselyistä vastaava tutkija Juha Sainio muistuttaa, että maistereiden ja tohtoreiden työttömyys on koko ajan pysytellyt selvästi alhaisempana kuin yleinen työttömyys.

– Korkeakoulutettujen työttömyysaste on koko maassa kasvanut viime vuosina nopeimmin, ja meidän tilanteemme seuraa yleistä kehitystä. Kuitenkin Turun yliopistosta vuonna 2013 valmistuneiden maistereiden työllisyysaste oli edelleen lähes 90 prosenttia. Korkeakoulutus siis kannatta, korostaa Sainio.

Vastavalmistuneiden työllistymisessä on alakohtaista vaihtelua. Sainion mukaan professioaloilla, kuten lääke-, oikeus-, kauppa- ja kasvatustieteilijöillä työttömyys on pysynyt alhaisena vuodesta toiseen. Selvimmin yleinen työllisyystilanne heijastuu humanistien ja luonnontieteilijöiden tilanteessa.

– Työttömyyden lisäksi epätarkoituksenmukaisen työn tekeminen näyttäisi viimeisimmän kyselyn perusteella olevan kasvussa. Mutta edelleen valtaosa, noin 85 prosenttia, sijoittumiskyselyyn vastanneista maistereista työskentelee koulutustaan vastaavissa tehtävissä, Sainio kertoo.

Johtava suunnittelija Sanna Tuominen kertoo, että yhä useampi ensimmäisten vuosien opiskelija suunnittelee jo tulevia uravalintojaan.

– Nykyään uramahdollisuuksia pohditaan jo opintojen alussa, ja oppiaineissa ja tiedekunnissa järjestetään enenevissä määrin työelämäkursseja, Tuominen sanoo.
Tuominen muistuttaa, että valmistuneella on aina oman alansa viimeisin ja tuorein tieto, mitä työnantajat pitävät arvokkaana.

– Lisäksi koulutus antaa tarvittavat valmiudet nykyisessä tietoyhteiskunnassa pärjäämiseen, Tuominen painottaa.

LR
Kuva: StartupStockPhotos