Turussa kehitetään helppokäyttöistä HIV- ja hepatiittitestiä Intiaan

07.03.2016

Biotekniikan tutkijat kehittävät Intian markkinoille helppokäyttöistä ja edullista virustestiä, jonka avulla voidaan testata muun muassa HIV- ja hepatiittiviruksia.

​Kaivogenin toimitusjohtaja Leena Kokko ja rehtori Kalervo Väänänen allekirjoittivat perjantaina 4.3.206 Wellcome Trust -sopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Intian olosuhteisiin helppokäyttöinen virustesti.

​Intian olosuhteisiin halutaan kehittää virustesti, joka on tarkka ja yhtä yksinkertainen käyttää kuin raskaustesti. Intian maaseudulla terveydenhuollon olosuhteet voivat olla hyvin primitiivisiä, eikä ihmisillä ole koulutusta monimutkaisten virustestien käyttöön.

Turun yliopisto ja turkulainen laboratorioalan yritys Kaivogen solmivat 4.3.2016 sopimuksen intialaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Tahot sitoutuvat kolmen vuoden projektiin, jonka aikana virustesti kehitetään valmiiksi, jotta sen voi tuotteistaa.  Projektia rahoittaa terveyden edistämiseen tähtäävä hyväntekeväisyysjärjestö Wellcome Trust ja Intian hallituksen alainen neuvosto Biotechnology Industry Research Assistance Council.

– Olen onnellinen, että olemme saavuttaneet vihdoin tämän pisteen. Sopimus on hieno asia, jota kohti olemme kulkeneet askel askeleelta, totesi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa.

Intiasta mukana ovat tutkimuslaitokset Translational Health Sciences and Technology Institute (THSTI) ja International Centre for Genetic Engineering and Biotechnology sekä laitekehityksestä vastaava yritys DesingInnova. Sopimus edellyttää, että testi saadaan Intian markkinoille edulliseen hintaan. Projektin vastuullinen johtaja Gaurav Batra (THSTI) on toiminut postdoc-tutkijana Turun yliopistossa.

Projekti nojaa professori Tero Soukan johtaman tutkimusryhmän kehittämään Upconverting Phospors -teknologiaan (UCP). Turun yliopiston biotekniikan osaston vastuulla on kehittää testiä, joka olisi samaan aikaan todella herkkä ja helppokäyttöinen.

– Testin avulla samasta verinäytteestä pystyttäisiin testaamaan HIV sekä hepatiitti C ja B. Konsepti mahdollistaa myös muiden virusperäisten infektioiden testaamisen, kertoo professori Kim Pettersson.

Intialaiset yhteistyökumppani olivat Skype-yhteydellä mukana Wellcome Trust -sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa. Kuvassa vasemmalta lukien: Kim Pettersson, Kalervo Väänänen, Etvi Juntunen, Leena Kokko, Sheikh Mohammad Talha ja Jarkko Karvinen. Taustalla videokuvassa ovat Gaurav Batra, Dinesh Kumar ja Navin Khanna.

Teksti: Jenni Valta
Kuvat: Jenni Valta, Hanna Oksanen