Tutkija suomensi Kantin klassikkoteoksen

18.12.2014

Immanuel Kantin moraalifilosofian klassikosta Moraalin metafysiikan perustus on ilmestynyt uusi suomennos. Teoksen suomensi Turun yliopiston filosofian oppiaineen tutkija Markus Nikkarla.

​Moraalin metafysiikan perustus on velvollisuusetiikan tärkeimmän edustajan Immanuel Kantin (1724–1804) tunnetuin moraalifilosofiaa käsittelevä teos, jonka vaikutus etiikkaan on ollut valtaisa.

– Eettiset kysymykset ovat saaneet yhteiskunnassamme yhä suuremman painoarvon, ja Kantin ajatuksilla on edelleen tärkeä sijansa etiikan teorioissa. Teoksen aiempi suomennos on yli kahdeksankymmenen vuoden takaa, joten uusi suomennos tarjoaa kaivatun mahdollisuuden tutustua Kantin moraalifilosofiaan suomeksi, Nikkarla sanoo.

Nyt julkaistu suomennos jatkaa turkulaisten vahvaa panosta Kantin suomentamisessa. Aikaisemmin julkaistuja suomennoksia ovat muun muassa Kantin pääteos Puhtaan järjen kritiikki ja valikoima hänen käymäänsä kirjeenvaihtoa. Teoksen on kustantanut Areopagus.

JV

Luotu 18.12.2014 | Muokattu 29.07.2021