Tutkijakollegium avaa nuorille huippututkijoille portin tutkimusryhmiin

15.03.2013

Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumissa on käynnissä vuoden 2013 hakuaika. Haku on avoinna 2.4.2013 asti.

​Turun yliopistossa on kaksi tutkijakollegiumia: ihmistieteiden sekä luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumit. Näistä luonnontieteiden ja lääketieteen kollegiumiin on tällä hetkellä hakuaika.

Kollegiumit edistävät huippututkimusta yliopistossa. Turun luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumiin haetaan nuoria, lahjakkaita tutkijoita, jotka ovat tutkijanurallaan siinä vaiheessa, että he voisivat perustaa oman tutkimusryhmän. Luonnontieteiden ja lääketieteen kollegiumissa pidetään tärkeänä sitä, että tutkijalla on kansainvälistä kokemusta.

– Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että haemme sellaisia suomalaisia tutkijoita, jotka ovat tehneet postdoc-vaiheen menestyksekkäästi ulkomailla. Toivomme myös pystyvämme rekrytoimaan lahjakkaita ulkomaisia tutkijoita, kertoo kollegiumin johtoryhmän puheenjohtaja, professori Sirpa Jalkanen.

Tutkijakollegium on houkutellut kansainvälisiä huippuja Turkuun

Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumin avulla Turkuun on saatu alan merkittäviä kansainvälisiä huippuja.

– Olemme saaneet erittäin korkeatasoisia tutkijoita kollegiumiin. He ovat onnistuneet saamaan merkittävää ulkopuolista rahoitusta ja näin perustamaan uusia tutkimusryhmiä. Näissä ryhmissä tehdään innovatiivista tutkimusta, ja samalla kasvatetaan taas uutta tutkijasukupolvea. Se on yliopiston menestyksen edellytys, kun kilpailu kiristyy, Jalkanen painottaa.

Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumiin hakeneiden arvioinnissa käytetään ulkopuolisia asiantuntijoita. Halukkaiden hakijoiden kannattaa olla aluksi yhteydessä oman alansa professoriin ja senioritutkijoihin. Tällä varmistetaan se, että potentiaalinen hakija sijoittuu jo olemassa olevaan tutkijaympäristöön parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Hannu Aaltonen

Luotu 15.03.2013 | Muokattu 30.10.2020