Tutkijaryhmä löysi mutaation leuan kasvaimessa

18.03.2014

Suomalaistutkijat löysivät ensimmäisenä maailmassa geenivirheen ameloblastooma-nimisessä leuan kasvaimessa.

​Ameloblastooma on hammasperäinen kasvain, joka uusiutuu helposti hoidon jälkeen. Se esiintyy useimmiten alaleuan takaosassa. Hoitona on leikkaus, joka johtaa usein leukojen kudospuutoksiin ja useiden hampaiden menettämiseen.

Sopiva lääkitys voisi vähentää leikkauksen tarvetta ja uusiutumisriskiä, mutta lääkityksen löytyminen edellyttää tarkempaa tietoa kasvaimen syntymekanismista.

Kasvaimen aiheuttavaa mutaatiota on etsitty vuosikymmeniä, ja se on nyt löydetty itäsuomalaiselta potilaalta. Löydöksen tehneen tutkijaryhmän ydin muodostuu Turun ja Itä-Suomen yliopistojen tutkijoista.

Tutkijaryhmän johtajien, Turun yliopiston lääketieteellisen biokemian professori Klaus Eleniuksen ja Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteellisen diagnostiikan professori Kristiina Heikinheimon mukaan löydös on tieteellinen läpimurto.

Merkittävyyttä lisää se, että löydöksellä on välittömiä hoidollisia mahdollisuuksia, koska kyseisen mutaation hoitoon on jo olemassa täsmälääke.

Tutkimus julkaistiin tässä kuussa arvostetussa patologian alan lehdessä, Journal of Pathologyssa.

TK

Luotu 18.03.2014 | Muokattu 18.03.2014