Tutkijat heittäytyivät leikkiin Science Battle -tiedekilpailussa

28.09.2021

Pavian yliopisto vei voiton erityisesti yleisöäänillä historian ensimmäisessä EC2U Science Battle -kilpailussa. Kilpailun muut osallistujat, Turun ja Poitiersin yliopisto, napsivat tiukassa kisassa pisteitä lähes samaan tahtiin. Voittaja Pavia haastaa vuonna 2023 lopullisesta mestaruudesta vuonna ensi vuoden voittajan.

Turun yliopiston tiimi kisaamassa EC2U Science Battle -kilpailussa Tutkijoiden yönä 24.9.2021.

Kuvaaja/Tekijä

Suvi Harvisalo

Näkeekö sokea värejä unissaan? Voiko Lock Nessin hirviön olemassaolon selittää tieteellisesti? Jos aikamatkustus olisi mahdollista, olisiko olemassa yksi vai monta aikajanaa? Muun muassa näihin kysymyksiin pääsivät tutkijat Italian Pavian, Ranskan Poitieresin ja Turun yliopistoista pohtimaan vastauksia tieteen keinoin. Seitsemän eurooppalaisen yliopiston yhteisen EC2U-allianssin Science Battle -kilpailu käytiin eurooppalaisena Tutkijoiden yönä perjantaina 24.9. kello 16 Suomen aikaa. Kilpailu järjestettiin etänä Zoomin kautta.

Science Battle toi eri alojen tutkijat yhteen

Science Battle -kilpailu on kehitetty Turun yliopistossa vuonna 2016. Yhteiseurooppalainen versio on kehitetty European Campus of City-Universities -allianssin (EC2U) kuuden muun yliopiston kanssa. Ensi vuonna vuoron saavat Coimbran, Iasin, Jenan ja Salamancan yliopistot. Vuoden 2023 Tutkijoiden yönä kisaavat esikarsintojen voittajat, eli Italian Pavia ja vuoden 2022 voittaja.

Turun yliopiston joukkueessa kilpailivat eduskuntatutkimuksen keskuksen erikoistutkija Kimmo Elo, Turun kauppakorkeakoulun Centre for Collaborative Researchin tutkimusjohtaja Aki Koponen, opettajankoulutuslaitoksen yliopistotutkija Teija Koskela, etnologian tohtorikoulutettava Johanna Latva, biolääketieteen laitoksella työskentelevä akatemiatutkija Emilia Peuhu ja kemian yliopistonlehtori Veli-Matti Vesterinen.

Sekä Pavia että Poitieres ovat vanhoja eurooppalaisia yliopistoja, joilla on satojen vuosien historia. Molempien yliopistojen joukkueet pitivät sisällään monitieteellisen joukon tutkijoita muun muassa fysiikan, taloustieteen, konetekniikan, antropologian ja psykologian aloilta.

Kisaajat saivat tuomareilta kiitosta heittäytymisestä ja yhteistyöstä

Science Battle -kilpailussa tutkijat pääsivät vastaamaan yleisön etukäteen lähettämiin kysymyksiin. Aikaa kunkin kysymyksen ratkomiselle oli muutama minuutti. Vastauksia pisteyttivät tuomaristo, joka koostui muiden EC2U-yliopistojen eli Coimbran,  Iasin, Jenan ja Salamancan yliopistojen asiantuntijoista. Tiimeillä oli käytössään kolme oljenkortta; kilauta kaverille, katso netistä ja kysy yleisöltä. Tiimit saivat pisteitä sekä vastausten tieteellisyydestä että viihdyttävyydestä.

Tutkijat pääsivät pohtimaan, voisiko paljas silmä nähdä 200 000 vierekkäin olevaa koronavirusta, sekä miksi vaatteet tummuvat kastuessaan, vaikka vesi on läpinäkyvää. He pääsivät pohtimaan, miksi jotkut ruoat allergisoivat ja toiset eivät. Kysymykseen ”miksi lapset leikkivät, mutta aikuiset eivät?” tiimit vastasivat, että aikuiset kyllä leikkivät, olihan myös Science Battle -kilpailu leikkiä.

Kisaajien mukaan toisin kuin Science Battle -kilpailussa, oikeassa tutkijan työssä tutkimuskysymykset asetetaan itse. Monen suosikki oli kysymys aikamatkustuksesta, sillä tutkijat pääsivät pohtimaan aihetta monipuolisesti sekä fyysisistä että filosofisista lähtökohdista. Tuomarit kehuivat osallistujien nopeaa tiimityöskentelytaitoa ja kykyä ajatella kysymyksiä laatikon ulkopuolelta. He myös kiittelivät demonstraatioita, joilla kilpailijat selittivät vastauksiaan.

Luotu 28.09.2021 | Muokattu 08.10.2021

Science Battle 2021 in 3 minutes