Tutkijat kehittävät liiketoimintamalleja digiratkaisuille yhdessä yritysten kanssa

19.10.2016

Teknologian kehitys tuottaa uusia radikaalejakin ratkaisuja, jotka avaavat yrityksille lukemattomia mahdollisuuksia. Teknologinen kehitys ei kuitenkaan yksin riitä uuden liiketoiminnan synnyttämiseen, vaan yrityksellä pitää olla myös oikeat kumppanit ja toimiva liiketoimintamalli.

​DigiPro-tiimi hankkeen aloituspalaverissa Turun kauppakorkeakoululla.

​Turun yliopiston kauppakorkeakoulu koordinoi Tekesin rahoittamaa DigiPro-hanketta, joka toteutetaan yhteistyössä LUT School of Business and Managementin sekä neljän varsinaissuomalaisen pk-yrityksen kanssa. Hankkeen tavoitteena on tuottaa digitaalisten ratkaisujen liiketoimintamalleja tarkastelemalla digitaalisuutta hyödyntävää projektinhallintaa ja sitä kehittävää yritysverkostoa.

Hankkeen odotetaan kasvattavan merkittävästi osallistuvien yritysten osaamista digitaalisten ratkaisujen kansainvälisessä kaupallistamisessa sekä tuottavan uutta tutkimustietoa kansainvälisen yrittäjyyden, kansainvälisen liiketoiminnan ja liiketoimintamallien tutkimuksen alueella. Erityisesti asiakastarpeen ymmärtäminen ja moninaisten rajapintojen hallinta ovat keskeisiä tutkimuskohteita.

‒ Verkostotason liiketoimintamalleihin ja liiketoimintamallien ja kansainvälisen kasvun väliseen yhteyteen liittyvä tutkimus on vielä varsin vähäistä. Tähän puutteeseen DigiPro-hanke vastaa, sanoo projektipäällikkö Taina Eriksson Turun yliopiston kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut- yksiköstä.

Lisäksi hanke toimii integraattorina jo aiemmin syntyneiden teknologisten ratkaisujen ja projektiteollisuuden toimijoiden välillä. Hankkeen aikana syntyvää tietoa levitetään laajasti suomalaisten projektiteollisuuden toimijoiden hyväksi.
Mukana olevat yrityskumppanit ovat Carinafour, Europlan Engineering Oy, Sininen Polku Oy ja Wiima Logistics Oy. Projektin johtoryhmän puheenjohtaja Ari Viitanen Carinafourista kertoo hankkeen olevan yrityksille merkittävä.

‒ Isojen projektien hallinnassa on paljon kehitettävää. Tuottavuuden kannalta olisi syytä pyrkiä projektien ohjauksessa kokonaisoptimointiin ja tiedon läpinäkyvyyteen. Tämä on ainoa tapa tehdä todellinen tuottavuusloikka, Viitanen toteaa.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Taina Eriksson, taina.eriksson@utu.fi, p. 040 728 6196