Tutkijat löysivät uuden mekanismin A-ryhmän streptokokkiepidemioiden syntyyn

11.08.2015

Löydökset luovat mahdollisuuden kehittää uudenlaisia lääkehoitoja ja diagnostiikkaa, jotta epidemioiden torjuntaa voi tehostaa.

​A-ryhmän streptokokki aiheuttaa maailmanlaajuisesti vuosittain noin 600 miljoonaa sairastumista, arvioi Maailman terveysjärjestö (WHO). Suurin osa taudeista on nielutulehduksia eli angiinaa. A-ryhmän streptokokkitulehdukset voivat hoitamattomina aiheuttaa myös jälkitauteja kuten reumakuumeen ja sydänlihastulehduksen.

Vakavimmissa tapauksissa ryhmän A streptokokki, niin sanottu lihansyöjäbakteeri, aiheuttaa ihonalaisen kudoksen laajaa tulehdusta (nekrotisoiva faskiitti), jossa kuolleisuus on suuri. Bakteeri aiheuttaa myös epidemioita.

Kansainvälisessä tutkimusyhteistyössä sekvensoitiin vuosikymmenten ajalta eristettyjen lähes 5000 A-ryhmän streptokokin koko perimä.  Suomen tutkimusmateriaali on kerätty väestöpohjaisesta tartuntatautien seuranta-aineistosta (valtakunnallinen tartuntatautirekisteri), joka pohjaa laajaan kansalliseen yhteistyöhön kliinisten mikrobiologian laboratorioiden kanssa.

Tutkimus osoitti, että tietyt geneettiset muutokset bakteerin perimässä liittyvät laajojen A-ryhmän streptokokkiepidemioiden syntyyn.  Bakteerien perimän kolme nukleiinihappomuutosta aiheuttavat kahden eri bakteeritoksiinin (streptolysiini O ja NAD-glykohydrolaasi) tuotannon kasvua. Tämä lisää bakteerien taudinaiheuttamiskykyä, mikä johtaa vaikeampaan tautiin.

Nämä löydökset luovat mahdollisuuden uudenlaisten lääkehoitojen ja diagnostiikan kehittämiselle, jonka myötä vakavampia taudinkuvia aiheuttavien epidemioiden torjuntaa voi tehostaa.

A-ryhmän streptokokki on erinomainen ”mallibakteeri” tutkia ja selvittää epidemian leviämiseen liittyviä syitä. Nyt Journal of Clinical Investigation -lehdessä julkaistavan tutkimuksen kaltaista mallia on jatkossa mahdollista hyödyntää myös muiden bakteerien, kuten Staphylococcus aureuksen tai mikrobilääkkeille vastustuskykyisten bakteerien, kuten Klebsiella pneumoniaen tai Escherichia colin tutkimiseen.

Laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa oli mukana Yhdysvallat (Houston Methodist Research Institute ja National Institutes of Health), Suomi (THL ja Turun yliopisto) sekä Islanti (Landspitali University Hospital).

>> Journal of Clinical Investigation: A molecular trigger for intercontinental epidemics of group A Streptococcus

>> Mikä on A-ryhmän streptokokki?

JV
Kuva: NIAID