Tutkijoiden yö ja Tieteen päivät olivat menestys

30.09.2017

Turun yliopiston ja Åbo Akademin loppuviikosta järjestämät koko perheen tiedetapahtumat olivat menestys. Turun tuomiokirkossa perjantaina järjestetty Tutkijoiden yö houkutteli paikalle reilut 500 tieteestä kiinnostunutta. Lauantain Tieteen päivät veti Yliopistonmäelle lähes 1000 ihmistä.

​Punainen joukkue voitti täpärästi Science Battle -kilpailun Tieteen päivillä.

​Toista kertaa Turussa järjestetty Tutkijoiden yö pidettiin perjantaina 29.9. Turun tuomiokirkossa, joka täyttyi tieteestä kiinnostuneista kuulijoista. Tilaisuudessa tutkijat johdattivat yleisön kahteen suuteen aiheeseen: muutokseen ja elämään.

Elämä-teemasta puhuivat emeritusprofessori Esko Valtaoja, biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari E. Sääksjärvi ja vuorovaikutussuunnittelun professori Erkki Sutinen. Muutos-teemaa käsittelivät kansainvälisen oikeuden professori Elina Pirjatanniemi, vertailevan uskontotieteen projektitutkija Marcus Moberg ja maantieteen professori Jukka Käyhkö.

Tieteen päivien päätapahtumaa vietettiin lauantaina 30.9. Turun yliopiston päärakennuksessa. Leikkimielisessä tutkijoiden taistossa Science Battlessa suuriin lasikuutioihin suljetut tutkijat ratkoivat yleisön kysymyksiä. Useiden tutkijoiden yhteiset teemakeskustelut perehdyttivät Itämereen ja sitä uhkaaviin tekijöihin, kulttuurikeskusteluun, jossa pohdittiin ihmisen ja luonnon oikeuksia ristiriitatilanteessa sekä ihmisen muokkaukseen.

Tiloissa oli myös yhdeksän toiminnallista pistettä, joissa kävijät saattoivat muun muassa laskea silakan iän kuuloluusta, ratkoa riimukirjoituksella kirjoitettuja arvoituksia, tutkia vesinäytteitä ja tutustua Suomen historiaan.

Tutkijoiden yötä on tukenut EU Horizon-rahasto. Tieteen päiviä on tukenut Tieteen tiedotus ja Suomen kulttuurirahasto. Molemmat tapahtumat olivat osa Suomi 100 -juhlavuotta.

Tutkijoiden yö keräsi Turun tuomiokirkon täyteen ihmisiä viimeistä penkkiriviä myöten.

– Jos jokin laji häviää, se vie mukanaan myös muita lajeja - kuin korttitalo romahtaisi, totesi biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari Sääksjärvi puheenvuorossaan Tutkijoiden yössä.

Tieteen päivien Science Battlessa osallistujat pääsivät vastaamaan yleisön kysymyksiin, kuten ”Kuinka Donald Trump saadaan pois vallasta?” Takarivissä Elina Pirjatanniemi, Johanna Rastas, Lauri Kemppinen, Salla Tuori, Einari Kurvinen ja Nina Kivinen. Eturivissä Erkka Railo, Anna Salonen, Susanna Kortesluoma ja Jussi Tapani.

Matematiikkaa soveltavassa pelissä lapset pääsivät ajamaan autoa samalla kun he ratkoivat laskuja.

Helsingin yliopiston lääketieteen dosentti Juha Klefström kertoi yleisölle geeniräätälöinnistä.

Katja Mäkinen opastaa, kuinka kuuloluusta voi laskea silakan iän.

JV
Kuvat: Hanna Oksanen