Tutkimuksen kokonaisarviointi: Turun yliopisto on kansainvälinen tiedeyliopisto

30.06.2016

Turun yliopistossa on saatu valmiiksi yliopiston historian ensimmäinen tutkimuksen kokonaisarviointi. Vuosien 2010–2013 kaikkeen tutkimustoimintaan kohdistunut arviointi osoittaa, että yliopisto on asemoitunut vahvasti kansainvälisenä tiedeyliopistona.

​Tutkimuksen kokonaisarvioinnin kohteena olivat yliopiston seitsemän tiedekunnan kaikki laitokset sekä tutkimustoimintaa harjoittavat erillislaitokset. Kansainvälisen arvioinnin tavoitteena oli tunnistaa tutkimuksen vahvuuksia sekä laitoksia, joiden tutkimustoiminnassa on potentiaalia uusien vahvuuksien kehittämiseksi.

– Kokonaisarviointi tuotti arvokasta ulkopuolista näkemystä yliopistomme tutkimuksesta ja sen kehittämisestä. Arviointi toi esiin Turun yliopiston vahvan aseman kansainvälisenä tiedeyliopistona. Analyysi osoittaa esimerkiksi sen, että suuri osa tutkimusjulkaisuistamme on tehty yhteistyössä ulkomaisten tutkijoiden kanssa, Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen kertoo.

Arviointi koostui kolmesta osiosta: laitosten itsearvioinnista, kansainvälisestä vertaisarvioinnista sekä Turun ja Leidenin yliopistojen tekemistä bibliometrisistä analyyseistä. Vertaisarvioinneissa oli mukana 54 kansainvälistä, Turun yliopiston ulkopuolista tutkijaa, joista muodostettiin seitsemän paneelia tiedekunnittain. Paneelit haastattelivat kaikkiaan satoja Turun yliopiston tutkijoita.

– Tulokset antavat konkreettisia työkaluja, kun toteutamme yliopiston uutta strategiaa 2016–2020, Suominen sanoo.

Turun yliopiston verkkosivuille on avattu tutkimuksen kokonaisarvioinnin laitoskohtaiset raportit sekä bibliometriset analyysit: www.utu.fi/tutkimuksen-kokonaisarviointi

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Hanna Oksanen