Tutkimus vahvasti mukana Turun kaupunkikehittämisessä

15.02.2013

Turun kaupungin ja yliopistojen yhteisestä Turun kaupunkitutkimusohjelmasta valmistuu vuonna 2013 sarja uusia tutkimuksia kaupunkikehityksestä, kaupunkilaisista ja kaupungissa tapahtuvista ilmiöistä. Tutkimusohjelma on kansainvälisesti uraauurtavaa, ja sen antia käytetään hyväksi akateemisen maailman lisäksi kaupungin päätöksenteossa.

​Tutkimusohjelmassa tehdään tutkimusta muun muassa maahanmuuttajien liikuntatottumuksista, Turun julkisten kaupunkitilojen käytöstä kulttuuritapahtumien pitopaikkana, naapurikuntiin muuttamisen syistä sekä siitä, missä asuvat onnellisimmat turkulaiset.

Valmistuvat tutkimukset julkistetaan kaupungin ja yliopistojen verkkosivuilla. Ensimmäisenä työnä on valmistunut Åbo Akademin tutkijatohtori Henrik Serup Christensenin suomalaista verkkodemokratiaa tutkinut työ. Christensenin mukaan kuntien internetsivut informoivat edustuksellisesta demokratiasta, mutta eivät juuri tarjoa kuntalaisille aktiivisen osallistumisen välineitä.

Maaliskuussa julkaistaan Turun yliopistossa työskennelleen tohtori Georgiana Varnan työ Aurajoen varren julkisten tilojen käytöstä ja kehittämisestä.

Tutkimuksesta vastauksia kaupunkikehityksen haasteisiin

Turun kaupunkitutkimusohjelma on Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen tutkimusohjelma, jossa tehdään kaupunkikehitystä koskevaa monitieteistä akateemista tutkimusta.

Ohjelman tavoitteena on tarjota työkaluja kaupungin päätöksentekoon ja kehittää yliopistojen ja kaupunginjohdon välistä tiedonvaihtoa.

- Sarjan tutkimukset jäsentävät ajankohtaisia kaupunki-ilmiöitä ja tarjoavat vastauksia kehityshaasteisiin niin Turussa kuin yleisemmin suomalaisissa ja eurooppalaisissa kaupungeissa, kaupunkitutkimusohjelman johtaja Sampo Ruoppila sanoo.

Kaupunkitutkimusohjelma ja yhteistyön organisointi on herättänyt suurta kansallista ja kansainvälistäkin kiinnostusta.

- Turku on etunenässä etsimässä ratkaisuja kaupunkikehittämistä koskevan tutkimusyhteistyön parantamiseen. Eurooppalainen vertaileva tutkimus on nostanut Turun kaupunkitutkimusohjelman esiin yhtenä edistyneenä yliopistotiedon ja käytännön kehittäjien vuorovaikutusmallina kaupunkikehityksen alueella, Ruoppila sanoo.

Turku on noussut yhteisellä tutkimusohjelmalla ja muilla toimenpiteillä kaupunkitutkimuksen toiseksi keskukseksi Suomessa pääkaupunkiseudun rinnalle. Turussa kaupungin ja yliopiston vuoropuhelu on kuitenkin jopa tiiviimpää. Turulla, toisin kuin Helsingillä, ei ole kaupungin omaa tutkimusyksikköä, vaan tutkimuksesta vastaavat yliopistojen tutkijat.

Kaikkiaan 12 tutkimusta käsittävän sarjan tutkijat ovat väitöskirjojen tekijöitä tai jo väitelleitä tutkijoita Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa. Työtä varten tutkijat saivat vuoden pituisen tutkijastipendin, jotka jaettiin vuoden 2011 lopussa. Työt valmistuvat vuoden 2013 aikana, kaksi viimeistä vuoden 2014 keväällä.

Stipendeistä 10 jakoi Turun kaupunki ja kaksi kappaletta Länsi-Suomen YH-säätiö. Stipendin suuruus oli keskimäärin 22 500 euroa.

Luotu 15.02.2013 | Muokattu 29.10.2020