Tutkimusdatan hallinnan perusteet -kurssi väitöskirjatutkijoille ja postdoc -tutkijoille

28.11.2022

Tutkimusdatan hallinnan perusteet (Basics of Research Data Management, BRDM, 3 op.) -kurssilla käydään läpi tutkimusprojektin datanhallinnan keskeisiä kysymyksiä yhdessä tutkijaopettajien, lakiasiantuntijoiden, tietosuojavastaavan, kirjaston data-asiantuntijoiden, biostatistikon ja tutkimuksen IT-palveluasiantuntijoiden kanssa. Ilmoittautuminen kurssille on nyt auki ja kurssi alkaa helmikuussa 2023.

Kurssilla opit perusteet datan vastuullisesta hallinnasta erilaisissa tutkimuskonteksteissa ja laadit kurssin aikana datanhallintasuunnitelman omalle tutkimusprojektillesi. Voit valita sinulle sopivan linjan neljästä vaihtoehtoisesta linjasta:

• Natural sciences
  • Health sciences
  • Qualitative research
  • Survey research

Opetuskielenä on englanti. Joidenkin moduulien opetus järjestetään myös suomeksi. Lisätietoja kurssin osaamistavoitteista, menetelmistä, tarkat päivämäärät sekä ilmoittautuminen löytyvät yliopiston opinto-oppaasta

Huomaathan, että väitöskirjatutkijoiden tulee ilmoittautua kurssille tohtorin opiskeluoikeudella (ks. ohjeet yliopiston intrassa). Postdoc-tutkijoiden ja henkilökunnan ilmoittautumiseen käytetään Webropol-lomaketta. Henkilökunta-statuksella ilmoittautuneilta ei vaadita kurssisuorituksia ja näin ollen heille ei ole kurssille sisäänottokiintiötä.

Kurssista saamiamme palautteita:

• ”The most rewarding two things for me were learning how to actually make a DMP, and also, how to operate Nvivo.”
  • “I think this course should be compulsory to all PhD students and postdocs who have not done the course yet. The course covers topics that researchers in the humanities should know, but somehow I feel like many think that considerations regarding data are not relevant to humanists.”
  • “Overall, my skills and knowledge increased during the course and I do feel more competent and confident to continue with my research. The course covers all the necessary issues regarding a data management plan and provides good material and resources to use also in the future.”
  • “Overall the course was excellent.”

Varmista paikkasi hyvissä ajoin, sillä osanottajamäärä on rajallinen. Kurssin tuottavat yhteistyössä Turun yliopiston ja Åbo Akademin asiantuntijat.

Lisätietoja voit kysellä openutu@utu.fi -palveluosoitteesta.

Luotu 28.11.2022 | Muokattu 28.11.2022