Tutustu Paasikiven lahjoituskokoelmaan uuden oppaan ja verkkonäyttelyn avulla

27.11.2020

Tänään 27.11.2020 on kulunut 150 vuotta Juho Kusti Paasikiven (1870-1956) syntymästä. Juhlan kunniaksi julkaisemme Paasikivi-kokoelmasta kertovan oppaan, kokoelmistamme koostuvan verkkonäyttelyn sekä pienpainatteista kootun vitriininäyttelyn.

Uusi opas esittelee Paasikiven lahjoituskokoelmaa

Tiesitkö, että Paasikivi on testamentannut kirjakokoelmansa Turun yliopistolle? Paasikivi-kokoelma sijaitsee Feeniks-kirjastossa. Kokoelmaan kuuluu n. 7 500 nidettä, joista noin 5 500 nidettä on löydettävissä Volter-tietokannasta. Uudessa J.K. Paasikivi -oppaassa on esitelty kokoelmaa ja kerrottu, miten sitä pääsee hyödyntämään. Lisäksi oppaassa on lyhyesti esitelty Paasikiven mittavaa uraa. Oppaaseen pääset tutustumaan verkossa kirjaston opas-alustalla.

Verkkonäyttely tutustuttaa Paasikiven elämään

Tänään julkaistaan myös verkkonäyttely, joka esittelee Turun yliopiston kirjaston kokoelmien kautta Paasikiven elämää. Näyttely on jaettu kolmeen osioon: ”Paasikiven reunamerkintöjä”, ”Virallisen elämän ulkopuolelta: Paasikivi henkilönä” sekä ”Julkaisuja Paasikiven toimintaan liittyen”.

Reunamerkintöjä-osio esittelee Paasikivelle kuuluneita kirjoja, joihin hän on tehnyt omia huomautuksia sekä ”sisällysluetteloita”. Paasikivi-kokoelmasta on valittu näyttelyyn myös Paasikiven urasta kertovia kirjoja ja arjen painatteita kuten matkaoppaita. Lisäksi näyttelyä täydentämään on valittu pienpainatekokoelmasta Paasikiven uraa esitteleviä julkaisuja. Näyttely on esillä verkossa kirjaston opas-alustalla.

Paasikiveen liittyviä pienpainatteita esillä Raisiossa

Verkkosisältöjen lisäksi Paasikiven kunniaksi on koottu perinteinen vitriininäyttely. Sanomalehti- ja pienpainatepalveluissa Raisiossa on loppuvuoden ajan esillä näyttely, johon on koottu Paasikiveä koskevia pienpainatteita. Näyttelyyn ovat tervetulleita tutustumaan kaikki, mutta poikkeustilanteesta johtuen otathan ensin yhteyttä osoitteeseen kirjasto@utu.fi.

Luotu 27.11.2020 | Muokattu 27.11.2020