Tyksin korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikka voitti viiden tähden koulutuspaikka -palkinnon kestomenestyjänä

30.01.2023

Nuorten lääkärien yhdistys ja Lääkäriliitto palkitsivat Tyksin korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikka viiden tähden koulutuspaikkana ja kestomenestyjänä Helsingin lääkäripäivillä viime viikolla.

Tyksin korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikka on pärjännyt vuosina 2019–2021 koulutuspaikkakyselyssä erinomaisesti ja ansaitsi jokaisena vuonna vastaajilta täydet viisi tähteä.

Heikki Irjala, professori ja ylilääkäri, mikä on menestymisen resepti?

– Hyvä yhteishenki, opetuspositiivinen ilmapiiri ja se, että pystyy luomaan sellaisen ilmapiirin, että erikoistuvat lääkärit uskaltavat myös erehtyä, tehdä virheitä ja kysyä myös tyhmiä kysymyksiä.

– Klinikan koko varmasti myös vaikuttaa, olemme aika pieni yksikkö, jossa on aina kuusi erikoistuvaa lääkäriä samanaikaisesti. Me tunnemme jokaisen erikoistuvan lääkärin melko hyvin ja työnmäärä on kohtuullinen, meillä ei ole liikaa päivystysrasitusta, sanoo koulutuslääkäri Lotta Ivaska

Erikoistuva lääkäri Milka Hauta-aho on samalla linjalla.

– Korvaklinikka on hyvä koulutuspaikka, koska opetukseen panostetaan, ja seniorituki on erinomaista. Meitä erikoistuvia myös kuullaan opetukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi klinikassa on iloinen ilmapiiri ja yhdessä tekemisen meininki. Töissä on kiva olla, mikä varmasti auttaa oppimista.

Kaksi yliopistosairaalaklinikkaa palkittiin

Tyksin korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikka on toinen kahdesta yliopistosairaalaklinikasta, joka sai palkinnon. Toinen palkinnonsaaja on Tampereen yliopistollisen keskussairaalan eli Taysin keuhko-, iho- ja allergiasairaudet.

Tänä vuonna palkittiin ensimmäistä kertaa koulutuspaikkakyselyn kestomenestyjiä. Kriteerinä oli, että koulutuspaikka on yltänyt viiteen tähteen jokaisena vuonna jaksolla 2019–2021. Palkittavissa on yhteensä kahdeksan terveyskeskusta, 15 keskussairaalaklinikkaa, neljä keskussairaalaa, kaksi yliopistosairaalaklinikkaa sekä kolme yksityisen toimijan yksikköä tai muuta yksikköä.

Teksti ja kuva: Nadine Karell

Luotu 30.01.2023 | Muokattu 02.02.2023