TYY juhlistaa pyöreitä vuosiaan

21.11.2012

Vuonna 1922 perustettu Turun yliopiston ylioppilaskunta TYY on saavuttanut 90 vuoden iän. Koko vuoden kestäneet juhlallisuudet huipentuvat kuluvalla viikolla eri puolilla kaupunkia järjestettävissä tapahtumissa. Toimintaa esitellään myös kolmessa juhlanäyttelyssä.

Päärakennuksessa on esillä ylioppilaskunnan perinteet.

​Juhlavuoden kunniaksi ylioppilaskunnan toimintaan ja historiaan on mahdollista tutustua kolmessa eri näyttelypisteessä. Sirkkalan aulassa on esillä alayhdistystoimintaa esittelevä näyttely.

Educariumin näyttely keskittyy tarkastelemaan TYYtä poliittisesta näkökulmasta.

– Näyttely käsittelee TYYn poliittista puolta ja historiallisia ylipolitisoitumisen ajan kuriositeetteja, kuten Turun ylioppilaslehtien polttamista Kauppatorilla vuonna 1969, kertoo TYYn hallituksen viestintä- ja opiskelukulttuurivastaava Juha Laurila.

Päärakennuksen vitriininäyttely puolestaan tuo esiin ylioppilaskunnan perinteitä.

– Näyttelyssä esitellään ylioppilaskunnan vuoden kierto. Laskiainen, vappu, TYYn lukuvuoden avajaiset ja vuosijuhlat ovat tärkeitä tapahtumia vuoden varrella. Osa tapahtumista on myös muuttunut olemassaolonsa aikana, kuten vappu. Ylioppilaskunnan alkuvuosina ylioppilaat lakittivat itsensä keskiyöllä, jonka jälkeen he kiersivät kaupungin keskustaa soihtukulkueena. Sittemmin vapusta on muodostunut koko kaupungin yhteinen tapahtuma, kertoo näyttelyn toteutukseen osallistunut TYYn Kulttuurivaliokunnan jäsen Johanna Eronen.

Juhlaviikko huipentuu vuosijuhliin

Näyttelyiden lisäksi juhlaviikolla voi tutustua ylioppilaskunnan toimintaan erilaisten tapahtumien muodossa.

–  Ylioppilaskulttuurin vaaliminen on yksi TYYlle määritellyistä tehtävistä. Turkulainen ylioppilaskulttuuri pysyy niin kauan elinvoimaisena, kuin alayhdistyksiemme toimintaedellytykset ovat kunnossa. Mainiointa viikossa on, että alayhdistyksille on tilaisuus esitellä monimuotoista ja eloisaa toimintaansa, Laurila sanoo.

Juhlaviikko avattiin raikuvin äänin lauluillalla ravintola Proffan kellarissa. Tiistaina tutustuttiin ylioppilastaloilla majaileviin harrasteseuroihin pelien ja videoillan muodossa. Keskiviikkona pääsee pistämään jalalla koreaksi Turun akateemisen gangsta rap -seura TAGSin järjestämissä TYY-tansseissa TVO:lla.

Torstaina kauppakorkeakoulun Mercatorilla pääsee kuulemaan musiikkia TYYn eri vuosikymmeniltä. Perjantaina koittaa Porthanin päivä ja TYYn virallinen vuosipäivä. Päivää juhlitaan perinteisin menoin lippukulkueella Porthanin patsaalle. Tämän jälkeen pidetään TYYn edustajiston juhlakokous, jossa palkitaan ansioituneet yhdistystoimijat. Juhlakokouksen jälkeen ravintola Assarin ullakolla kokoontuvat vanhat ylioppilaskunta-aktiivit.

Juhlaviikko huipentuu lauantaisiin vuosijuhliin Turun VPK-talolla, jonne on tulossa noin 300 ihmistä.

Turun yliopiston ylioppilaskunta (TYY) on vuonna 1922 perustettu Turun yliopiston opiskelijoiden yhteisö, jonka jäseniä ovat Turun yliopiston noin 15 000 perustutkinto- ja jatko-opiskelijaa. Toimintaa on Turussa, Raumalla ja Porissa.

SE

Kuvat: TYY, Susanna Eronen