Universtas ja Unica lahjoittivat opiskelijoiden nimissä yliopiston varainhankintaan

18.12.2015

Lähes kaksi tuhatta opiskelijaa osallistui kampanjaan, jossa Universtas ja Unica tekivät lahjoituksen Turun yliopistolle.

Lähes 2 000 opiskelijaa liittyi kotiyliopistonsa tukijoukkoihin lukuvuoden 2015 - 2016 alussa järjestetyssä kampanjassa. Kuva Turun yliopiston avajaiskarnevaaleista, jotka järjestettiin 3.9.2015.

​Lähes 2 000 opiskelijaa osallistui lukuvuoden alussa kampanjaan, jossa he saivat liittyä kotiyliopistonsa tukijoihin. Opiskelijoiden omistamat Universtas ja Unica lahjoittivat Turun yliopiston varainhankintakampanjaan viisi euroa jokaista nimensä antanutta opiskelijaa kohti. Lahjoitussummaksi tuli 9 655 euroa, ja lahjoitus tehtiin joulukuun alussa.

‒ Turun yliopiston opiskelijoiden yritykset halusivat lähteä mukaan varainhankintakampanjaan opiskelijoiden nimissä niin, että osallistuminen olisi mahdollisimman helppoa. Lukuvuoden alussa järjestetty tukijoiden kerääminen onnistui todella hyvin, sanoo Universtas Oy:n toimitusjohtaja Toni Eklund.

Eklund ja Unican toimitusjohtaja Sanna Hovi korostavat, että haasteellisina aikoina koko yliopistoyhteisön on pelattava samaan maaliin.

‒ Tämä ajatus taustalla opiskelijoiden omistamat yritykset halusivat osallistua varainhankintaan tukeaksemme yliopistoa, joka tuottaa laadukasta opetusta ja tutkimusta. Osallistumisella halusimme antaa jotain takaisin koko yliopistoyhteisölle, niukkoina aikoina yhteistyön merkitys korostuu, Eklund sanoo.

‒ Merkittävä osa koko ylioppilaskunnasta käyttää palveluitamme päivittäin. Tämä oli hyvä tapa tehdä varainhankintaa näkyväksi opiskelijoille ja osoittaa, että he voivat olla mukana vaikuttamassa, Hovi sanoo.

Kampanja järjestettiin 24.8.‒4.9.2015. Opiskelijoiden nimiä kerättiin TYYn toimistossa ja Educariumissa lukuvuositarrojen jaon yhteydessä. Kampanjaan oli mahdollista osallistua myös verkossa. Kampanja ideoitiin Turun yliopiston ylioppilaskunnan ja sen yritystoiminnan ja yliopiston välisessä yhteistyössä.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Hanna Oksanen