Urapolku-messuilla ammatit tulivat tutuiksi seiskaluokkalaisille

30.05.2013

Mitä minusta tulee isona? Mitä tekee tilintarkastaja tai tulevaisuuden tutkija? Millaisisia ainevalintoja yläkoulussa ja lukiossa pitäisi tehdä, jos haluaa lääkäriksi? Näihin vastauksiin antoi vastauksia Turun seitsemäsluokkalaisille Logomossa järjestetty Urapolku-tapahtuma 23. - 24.5.

​Turun nuorkauppakamarin ideoimassa ja järjestämässä tapahtumassa eivät esittäytyneet oppilaitokset eivätkä koulutuslaitokset vaan ammatit. Niinpä Turun yliopiston edustajia löytyikin messuilta peräti kuudelta eri osastolta. Edustettuina olivat lääkärin, lakimiehen, tilintarjastajan. talouspäällikkön, tulevaisuuden tutkija ja tietotekniikan asiantuntijan ammatit.

Kahden päivän tapahtuma keräsi lähes 1 700 seitsemäsluokkalaista Turun ja Maskun kouluista.

​Vili Jalonen Turun Rieskalähteen koulusta kokeili tikkien ompelua lääketieteellisen tiedekunnan ja Sairaala Neon yhteisellä Lääkäriksi? -osastolla. - Lääkärin työ kyllä kiinostaa kovasti, mutta haluan toistaiseki pitää mahdollisimman monta ovea auki, totesi Vili. Hän kertoi oppineensa tapahtumassa myös monta hyödyllistä arjen taitoa.

Turun kauppakorkeakoulun laskentatoimen laitos oli mukana sekä Talouspäällikkö- että Tilintarkastaja-osastoilla. Kuvassa tutkimusapulainen Lauri Kunttu auttaa nuoria miettimään, kumpaan esimerkkiyritykseen kannattaisi sijoittaa - apuna koululaisilla oli yksinkertaistetut tilinpäätökset. Koululaisten tehtävänä oli messupäivän aikana tutustua ja kerätä "suoritusmerkinnät"  vähintään 10 ammatista, kun ammatteja oli esillä kaikkiaan neljäkymmentä.

Tietotekniikan ammattilaiseksi? -osasto oli Informaatioteknologian laitoksen, Neoxenin ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen. Osastolla nuoret pääsivät testaamaan robottien ohjelmointia sekä erilaisia opetuskäyttöön suunniteltuja pelejä. Kuhinaa ja kiinnostuneita riitti!

Tapahtuman taustaksi nuorkauppakamarilaiset olivat tehneet tutkimuksen turkulaisten seitsämäsluokkalaisten unelma-ammateista. Poikien ykköshaaveeksi nousi ammattiurheilijan ura ja tytöillä kampaajan tai opettajan ammatit. Tapahtuman tavoitteena olikin ohjata nuoria oivaltamaan, että ammattien valikoima on paljon laajempi mitä ehkä osaavat edes ajatella. Projektikoordinaattori Nina Lehtinen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta kertoi tutkija työstä ja keräsi samalla nuorten ideoita tulevaisuuden ammateista. Kuvassa myös Adele Virta, Sissi Suojanen ja Melina Lindström Maskun Hemminkin koulusta.

Myös lakimiehen ammatti kiinnosti nuoria messukävijöitä. Lakimieheksi? -osastolla oikeutieteen opiskelijat  Pauli Kataja ja Jonna Lahdelma pohtivat koululaisten kanssa laatimiaan kysymyksiä, kuten minkä ikäinen on rikos- tai vahingonkorvausvastuussa tai millainen rangaistus seuraa mopon virittämisestä. Osastolla selvisi myös,että peräti seitsemän Suomen 12 presidentistä on ollut juristeja.  Pöytäkin oli osastolla painavaa tekoa...

Opinto-ohjaaja Outi Koski Maskun Hemmingin koulusta oli tyytyväinen Urapolku-tapahtumaan ja toivoi sille ehdottomasti jatkoa. - Lopullinen uravalinta on tietysti seiskaluokkalaisilla vielä kaukana, mutta tässä iässä tehdään tosi tärkeää asennekasvatusta, toteaa Koski. Aktiiviset, toiminnalliset pisteet ja messuosastot, joilla koululaiset saivat kokeilla ja pohtia itse olivat hänen mielestään parhaimpia.

- Nuorten syrjäytymisestä ja nuorisotakuusta puhutaan paljon juuri nyt. On nuorille tärkeä signaali yrityksiltä ja oppilaitoksilta, että heistä ja heidän tulevaisuudestaan ollaan kiinnostuneita, toteaa Koski.

Teksti: Kati Kaarlehto

Kuvat: Hanna Oksanen