Useita uusia akatemiatutkijoita ja tutkijatohtoreita Turun yliopistoon

05.06.2013

Turun yliopistoon nimitettiin kaksi akatemiaprofessoria, neljä akatemiatutkijaa ja 15 tutkijatohtoria.

​Suomen Akatemia on tehnyt kevään akatemiaprofessorien, akatemiatutkijoiden ja tutkijatohtorien rahoituspäätökset.

Turun yliopistoon nimitettiin kaksi akatemiaprofessoria: Eva-Mari Aro ja Sirpa Jalkanen. Aro toimii tällä hetkellä molekulaarisen kasvibiologian professorina ja Jalkanen lääketieteellisen mikrobiologian ja immunologian professorina. Nyt nimitetyt akatemiaprofessorin tehtävät ovat vuosiksi 2014–2018.

Akatemiatutkijoiksi Turun yliopistosta valittiin neljä tutkijaa: Riikka Ihalin, Anti Vasemägi, Jeroen Pouwels ja Elias Oikarinen. Tutkijatohtoreiden tehtäviin valittiin 15 Turun yliopiston tutkijaa.

Turun yliopistossa kuusi akatemiaprofessoria

Akatemiaprofessoriksi voidaan nimittää tutkija, joka edistää tutkimusta oman tieteenalansa piirissä. Tehtävä on tarkoitettu määräaikaiseen täysipäiväiseen tutkimustyöhön. Akatemiaprofessori toteuttaa tutkimussuunnitelmaansa, johtaa tutkimusryhmänsä työtä ja antaa ohjausta nuorille tutkijoille. Turun yliopistossa on tällä hetkellä kuusi akatemiaprofessoria: Eva-Mari Aro, Sirpa Jalkanen, Anne Kovalainen, Erno Lehtinen, Craig Primmer ja Olli Raitakari.

Akatemiatutkijan viisivuotisessa tehtävässä tutkija voi pätevöityä ylimpiin tutkija- ja asiantuntijatehtäviin. Tehtävä on tarkoitettu itsenäiseen tieteelliseen työskentelyyn, oman alan opinnäytetöiden ohjaukseen ja tutkimustyöhön liittyvään opetukseen.

Tutkijatohtorin tehtävän kolmivuotisen rahoituksen turvin lupaavimmat, äskettäin tohtorin tutkinnon suorittaneet tutkijat voivat pätevöityä ammattitutkijoiksi. Tutkijatohtoreita kannustetaan erityisesti kansainväliseen yhteistyöhön. Lähtökohtana on, että rahoitettava hanke palvelee suomalaista tutkimusta, yhteiskuntaa tai kansainvälistä yhteistyötä.

Kevään 2013 rahoitukset Turun yliopistoon: akatemiaprofessorit, akatemiatutkijat ja tutkijatohtorit

Akatemiaprofessorit, 2014–2018

professori Eva-Mari Aro
professori Sirpa Jalkanen