Uudella rahastolla kannustetaan vieraskielisiä opiskelemaan akateemista suomea

25.09.2017

Kirsti ja Arto Siitosen rahaston tuotoilla tuetaan Turun yliopistoa jakamalla kannustusstipendejä yliopistossa opintojaan suorittaville kansainvälisille opiskelijoille. Stipendejä jaetaan opiskelijoille, jotka ovat edistyneet hyvin akateemisen suomen kielen opinnoissaan.

Turun Yliopistosäätiön asiamies Pekka Kanervisto ja Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö kuvattuna yhdessä Arto ja Kirsti Siitosen kanssa rahaston lahjoitushetkellä.

​Arto ja Kirsti Siitonen ovat tehneet pitkät akateemiset urat, Arto Siitonen filosofian ja Kirsti Siitonen suomen kielen parissa. Kirsti Siitonen on työskennellyt Turun yliopiston suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineen yliopistonlehtorina ja professorina.

– Me suomalaiset arvostamme sitä, kun ulkomaalaiset yrittävät oppia kieltämme. Silti emme tunnu kannustavan heitä tarpeeksi siihen. Halusimmekin lahjoittaa rahaston Turun Yliopistosäätiölle juuri siksi, että voimme kohdentaa rahaston tuotot tämän asian edistämiseksi, Kirsti Siitonen kertoo.

Kirsti Siitosen erikoisalana on suomi toisena kielenä -tutkimus ja hän on opettanut pitkään suomen kieltä ulkomaalaisille opiskelijoille. Siitosen mukaan suomalaisten pitäisi uskaltaa puhua suomea sellaistenkin kanssa, jotka puhuvat kieltä murtaen.

– Puhumme nykyään liiankin herkästi englantia, kun kohtaamme uusia suomen kielen puhujia. Tämä ei edistä heidän oppimistaan. Monet pidemmälle suomen kielen opinnoissaan ehtineet saattavat osata paremmin suomea kuin englantia ja onhan suomi usein vahvin yhteinen kieli vuorovaikutuksessa.

Kirsti ja Arto Siitosen rahaston tuotoilla jaetaan kannustusstipendejä yliopistossa opintojaan suorittaville kansainvälisille opiskelijoille. Turun Yliopistosäätiön asiamies Pekka Kanervisto kertoo, ettei säätiöllä ole ollut vastaavanlaista rahastoa aiemmin.

– Kirsti ja Arto Siitosen rahasto on poikkeuksellisen hyvin ajassa kiinni. Kansainvälisyyden ja ulkomaisten opiskelijoiden integroitumisen tukeminen ovat todella tärkeitä ja ajankohtaisia asioita, Kanervisto toteaa.

Kirsti ja Arto Siitosen rahaston muodostaa perjantaina 22.9.2017 Kirsti ja Arto Siitosen Turun Yliopistosäätiölle lahjoittama omaisuus. Rahaston pääoma on lahjoitushetkellä 10 000 euroa ja sitä hoitaa Turun Yliopistosäätiön hallitus.

HK

Luotu 25.09.2017 | Muokattu 25.09.2017