Uudet opiskelijat toivotettiin tervetulleiksi yliopistomaailmaan

29.08.2013

Uudet opiskelijat ovat saapuneet kaupunkiin. Ennen alkavia luentoja ja kursseja on heille tarjolla monenlaista tutustumista kaupunkiin, harrastuksiin ja yliopistoon.

Turun kaupunki järjestää vuosittain uusille opiskelijoille Ready, Study, Go Turku! -messut, joissa opiskelijoille esittäytyvät niin opiskelijoiden harrastusyhdistykset, kaupungin eri toimialat kuin yrityksetkin. Tänä vuonna messut järjestettiin torstaina 29. elokuuta Turun kauppakorkeakoululla.

Useat uudet opiskelijat olivat tulleet messuille. Esittelypisteissä oli tarjontaa kulttuurista terveyteen ja vuokratyöfirmoista maailmanympärimatkoihin.

Suomen kielen opintoja aloittavat Anna-Rosa Polso (kuvassa vas.) ja Heli Saine (kuvassa oik.) seurasivat Turku Swing Societyn vauhdikasta tanssiesitystä. He olivat tulleet messuille tutustumaan harrastustarjontaan.

– On ollut paljon uutta: ihmisiä, paikkoja ja tekemistä, Polso kertoi tutustumisviikon tunnelmiaan.

Messuilla kierteli myös ensimmäisen vuoden liiketalouden opiskelija Emmi Viirros. Hänelle Turku on jo tuttu kaupunki. Ensi viikolla alkavia luentoja hän odottaa jo innolla.

Rehtori kehotti opiskelijoita tutustumaan uusiin ihmisiin

Rehtori Kalervo Väänänen toivotti uudet opiskelijat tervetulleiksi perinteisin kättelyin ja puhein.

Rehtori kehotti uusia opiskelijoita tarttumaan opintoihin heti ensimmäisen vuoden alusta saakka. Samalla hän painotti ystävyyssuhteiden luomisen tärkeyttä.

– Opiskelu on myös elämisen aikaa, jolloin luodaan läpi elämän kestäviä ihmissuhteita.

Muualta muuttaneille on tärkeä löytää uusia viiteryhmiä opintojen ja harrastusten parista, ettei opintojen keskelle jää yksin.

– Kurssien suorittaminen ja tentteihin pänttääminen vievät helposti voimat ja niiden vastapainoksi on hyvä rentoutua harrastusten ja ystävien parissa, rehtori opasti.

Tampereelta muuttanut Johanna Mäkitalo (kuvassa) kertoi alkujännityksen karsiutuneen ensimmäisen viikon aikana, kun hän on tutustunut uusiin ihmisiin ja paikkoihin.

Mäkitalolle Turun yliopisto tuntui luontevalta vaihtoehdolta, kun kotikaupungin yliopistossa ei valittua oppiainetta ollut tarjolla.

– Oikeustiede antaa monipuoliset mahdollisuudet. Opintojen aikana voin tutustua itseeni, kykyihini ja kiinnostuksiini ja katsoa, minne ne vievät, Mäkitalo summasi.

Viliina Tolvanen

Luotu 29.08.2013 | Muokattu 06.07.2021