Uudet professorit esittelivät tutkimusalojaan

31.01.2013

Yleisen valtio-opin professori, PhD Maija Setälä ja sosiologian professori, FT Jani Erola pitivät professoriluentonsa Akatemiatalolla 30.1. Professoriluennot ovat osa Turun yliopiston akateemista perinnettä.

​Maija Setälä ja Jani Erola Akatemiatalolla keskiviikkona 30.1.2013.

​Yleisen valtio-opin professori Maija Setälä käsitteli luennollaan demokratian tulevaisuutta länsimaissa, joita hänen mukaansa on perinteisesti pidetty edustuksellisen demokratian tyyssijoina.

‒ Edustukselliset päätöksentekoelimet, ennen kaikkea parlamentit, näyttäisivät jäävän sivurooliin monissa tärkeissä päätöksissä. Ajatellaan, että sellaiset viranomaiset, jotka eivät ole suoraan poliittisesti ohjattavissa, pystyvät tuottamaan tehokkaimmin ratkaisuja talouden ongelmiin.

Setälän mukaan tulevaisuudessa kaivataan tapoja, joilla voidaan legitimoida uusia hallinnan muotoja.

‒ Kun perinteinen, edustuksellinen demokratia heikkenee, legitimaatiota haetaan toisaalta ei-demokraattisista arvoista kuten vetoamalla hallinnan tehokkuuteen tai ongelmanratkaisukykyyn, toisaalta usein myös tulkitsemalla demokratiakäsitettä uudelleen.

Periytyykö sosiaalinen asema?

Sosiologian professori Jani Erola puhui luennollaan sosiaalisen aseman periytymisestä Suomessa.

‒ Sosiaalisen periytyvyyden vähäisyys tai sen vastinpari sosiaalisen liikkuvuuden suuri määrä kertovat mahdollisuuksien tasa-arvosta. Yhteiskunta, jossa mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu parhaiten, pystyy myös hyödyntämään kansalaistensa lahjakkuusreservejä kaikkein tehokkaimmin.

Erola kertoi, että Suomessa sosiaalisen liikkuvuuden tutkimusta on harjoitettu 1970-luvulta alkaen.

‒ Tärkeimpänä liikkuvuutta selittävänä tekijänä on pidetty koulutusta. Ilmainen koulutusjärjestelmämme edesauttaa sosiaalisen liikkuvuuden toteutumista.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Tytti Sokura