Uusi argumenttipankki tarjoaa lähiruokatietoa alan yrityksille ja kuluttajille

11.06.2014

Lähiruoan ekologisia vaikutuksia selvittäneessä hankkeessa on rakennettu argumenttipankki, joka auttaa lähiruokaketjun yrityksiä kehittämään kestävyystekijöitä sekä viestimään niistä. Kuluttajia argumenttipankki auttaa tekemään kestäviä valintoja.

​Turun yliopiston Brahea-keskus, Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT sekä Jyväskylän ja Hämeen ammattikorkeakoulut ovat selvittäneet lähiruoan ekologisia vaikutuksia. Hankkeen keskeisin tavoite on ollut edistää pienyrittäjien toimintaedellytyksiä ja luoda luotettavaa tietopohjaa kestävistä tuotantotavoista kuluttajien ja muiden hankintapäätösten tekijöille.

‒ Lähiruoan ekologisista vaikutuksista ei ole vielä riittävästi tietoa. Tätä tietoa kaipaavat niin kuluttajat kuin ruoan tuottajat. Lähiruoasta kuluttajille muodostuneet mielikuvat ja odotukset sekä todellisuus eivät täysin kohtaa, minkä vuoksi lähiruokaa koskevan tietopohjan, argumentaation ja mielikuvan välinen kuilu on saatava umpeen, taustoittaa projektipäällikkö Leena Erälinna hanketta hallinnoineesta Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Osana hanketta on laadittu argumenttipankki, joka sisältää nykytiedon mukaan tärkeimmät ekologisen kestävyyden mittarit. Pankissa tuodaan esiin kestävyyden sosioekonomisia osa-alueita.

‒ Ensisijaisesti pankki auttaa lähiruokayrityksiä tunnistamaan ja kehittämään ekologisia kestävyystekijöitä omassa käytännön toiminnassaan ja tarjoaa perusteita lähiruoan ekologisen kestävyyden viestintään. Kuluttajille argumentit antavat perusteita ekologisesti kestävän lähiruoan valintaan.

Ekologiatietämyksen taso vaihtelee

Argumenttipankin rakentamisen yhteydessä hankkeessa selvitettiin, millaista tietoa lähiruokaketjuilla on liittyen ekologiseen kestävyyteen.  Tietoja kerättiin neljältätoista lähiruokaketjulta neljällä eri alueelta Suomessa. Tuoteketjuihin kuuluivat alkutuotanto-, jalostus-, pakkaus- ja kuljetusyritykset sekä kauppa, ammattikeittiö tai lähiruokapiiri.

‒ Tutkituissa lähiruokaketjuissa ja yrityksissä oli eroja. Osalla on jo nyt hyvät tiedot ekologisista kestävyystekijöistä ja edellytykset hyödyntää niitä markkinoinnissa. Osalle yrityksistä tästä argumenttipankista on selkeää hyötyä oman toimintansa kehittämisessä ja parantamisessa. Työtä kestävyystekijöiden tietoisuuden lisäämisen ja kestävyystekijöiden tutkimuksen parissa onkin tästä hyvä jatkaa, Erälinna toteaa.

Lähiruoan ekologisten vaikutusten selvityshankkeen toteuttivat yhteistyössä Turun yliopiston Brahea-keskus, Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT sekä Jyväskylän ja Hämeen ammattikorkeakoulut. MTT toimi hankkeessa asiantuntijatahona ja vastaa argumenttipankin sisällöstä. Jyväskylän AMK vastasi hankkeen käytännön toteutuksesta ja tiedonkeruusta Keski-Suomessa, Hämeen AMK Päijät- ja Kanta-Hämeessä sekä Turun yliopisto Varsinais-Suomessa. Hanketta rahoitti maa- ja metsätalousministeriön Lähiruokaohjelma ajalla 1.1.2013‒30.6.2014. Selvityksen yksityiskohtaisempi kuvaus julkaistaan verkossa MTT:n tutkimusraporttina myöhemmin kesällä 2014.

HA

Luotu 11.06.2014 | Muokattu 21.07.2021