Uusi ilme, selkeä sisältö - Kirjaston uusi www-sivusto julkaistu

04.06.2019

Uusien sivujen on tarkoitus olla kevyet, selkeät ja mahdollisimman helppokäyttöiset. Samassa yhteydessä myös LibGuides-alustalle tehdyt kirjaston oppaat uudistuvat ja selkeytyvät.

Lähtökohtana asiakkaiden tarpeet

Uusien verkkosivujen lähtökohtana on tuoda kirjaston palveluita esille mahdollisimman selkeästi, mutta kuitenkin huomioiden erilaisten kohderyhmien kuten opiskelijoiden, opettajien, tutkijoiden ja muiden asiakkaiden tarpeet.

”Kirjaston uusien verkkosivujen suunnittelun keskiössä ovat olleet ensisijaisesti asiakkaiden tarpeet. Olemme keränneet kirjaston sivujen käyttökokemuksia asiakkailta, tutkineet sivujen käyttötilastoja ja miettineet, miten voisimme parhaiten tuoda esille eri kohderyhmille tärkeät asiat heti etusivulla” kertoo uusia sivuja tekemässä ollut työryhmä.

Kirjaston uudella etusivulla on pyritty ryhmittelemän ja nimeämään palveluita niin, että asiakkaan on helppo löytää etsimänsä asia tai oman kiinnostuksen kohde.

Kirjaston uusi verkkosivusto on kuvitukseltaan pelkistetty, jotta sivuja olisi helppo silmäillä ja selailla myös mobiililaitteilla. Samalla kirjasto noudattaa yliopiston yhteistä ilmettä ja graafista ohjeistusta.

Kirjaston aineistot ja oppaat esiin Libguides-julkaisualustalla

Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä haluttiin myös selkeyttää ja raikastaa LibGuides-julkaisualustaa (utuguides.fi), jolle kirjasto on tehnyt runsaasti palvelujen ja aineistojen käyttöä tukevia oppaita. Aiheiden tai tieteenalojen ympärille rakentuvat oppaat palvelevat kunkin tieteenalan opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita.

Laajaa opastarjontaa avattiin ja ryhmiteltiin näkyvämmin verkkosivuille, jotta monipuoliset aineistot ja materiaalit saisivat parhaan mahdollisen näkyvyyden myös verkkosivuilla.

Uudistuksessa luovuttiin hankalaksi koetusta ReseachGuides-nimestä ja käyttöön otettiin selkeämpi ja yksinkertaisempi opas-termi.

Kerro mielipiteesi - mikä toimii hyvin ja mitä voisimme parantaa?

Kirjastolaiset toivovat kirjaston käyttäjien kertovan mielipiteensä uusien sivujen toiminnasta ja käytettävyydestä.

Voit antaa palautetta asiakaspalvelutilanteissa, opetuksessa tai lähettää sähköpostia osoitteeseen kirjasto-palaute@utu.fi. Kehitämme sivujamme saamamme palautteen perusteella.​

Luotu 04.06.2019 | Muokattu 04.06.2019