Uusi joukkoistamistapahtuma haastoi innovoimaan parempaa Turkua ja Varsinais-Suomea

13.11.2015

​Sosiaalisessa mediassa ensimmäistä kertaa 5.11. toteutettu #TurkuInnovoi-joukkoistamistapahtuma keräsi päivässä kaikkiaan noin 200 kehittämisideaa Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa siitä, miten tehdään parempi Turku ja Varsinais-Suomi.

#TurkuInnovoi-tapahtuman tavoitteena oli saada uutta virtaa osallistamiseen ja ylipäänsä eri organisaatioiden kehittämistoimintaan sekä tuoda Turkua ja Varsinais-Suomea positiivisesti näkyville sosiaalisessa mediassa. Osa ideoista liittyi valmiisiin, eri tahojen antamiin haasteisiin. Etukäteen haasteita antoivat Turun yliopisto, Turun museokeskus, Heimo-Koru Oy ja Varsinais-Suomen liitto.

Tapahtuman pääjärjestäjien antamana päähaasteena oli kertoa, mitä haluaisi muuttaa Turussa ja Varsinais-Suomessa, mitä täältä puuttuu. Sosiaalisessa mediassa suoritetun äänestyksen suosituimmaksi nousi idea ”Suljetaan keskusta autoilta, bussiasema torin alle, polkupyörät kaduille ja lisää kunnollisia pyöräparkkeja”. Pyöräilyyn liittyvät toiveet olivat esillä monessa ideassa.

40 000 korkeakouluopiskelijan luova potentiaali käyttöön

Opiskelijakaupunki Turku -yhteistyön puitteissa järjestetyn tapahtuman ydinajatus oli testata, miten saada mahdollisimman moni miettimään yhden päivän tai edes yhden tunnin ajan jotain ennakkoon annettua haastetta.

- Turussa on 40 000 korkeakouluopiskelijaa, ja on jännä nähdä, mitä näistä tuoreista lahjakkuuksista saadaan lyhyessä ajassa irti, toteavat tapahtuman ideoijat Petri Katajarinne, Timo Linnossuo ja Ari Koski.

Erityisen aktiivisia opiskelijaryhmiä löytyi päivän mittaan esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulusta, Turun ammatti-instituutista ja Luostarivuoren sekä Lyseon lukioista. Turun kehittämiseen osallistui myös ilahduttavan paljon kansainvälisiä opiskelijoita ja ryhmiä.

Livetapahtumat keräsivät opiskelijoita

Innovointipäivä käynnistyi Turun kauppakorkeakoululla Nordic Business Forumin Mikko Jaatisen ja Jyri Lindénin Inspirations for Two -kiertueella. Tyhjästä yhdeksi maailman suurimmaksi business-tapahtumaksi nousseen Business Forumin vetokaksikko korosti asenteen merkitystä, ja he kannustivat esimerkiksi ”Iso Arska ” -videon myötä opiskelijoita luottamaan itseensä ja olemaan pelkäämättä epäonnistumista.

Päivän päätapahtuma järjestettiin Hansatorilla. Tuomas Enbusken vetämä iltapäivä keräsi hyvän joukon opiskelijoita ja kaupunkilaisia kuuntelemaan muun muassa ammattikorkeakoulun järjestämään InnoCampiin osallistuneiden eri maista tulleiden opiskelijoiden pitchauksia omista projekteistaan sekä Turku Game Labin Mika Luimulan ja Pekka Qvistin näkemyksiä pelialasta ja sen tulevaisuudesta.

Tapahtuma järjestetään uudelleen ensi vuonna

- Tapahtuma oli positiivinen kokemus. Kehittämällä konseptia siitä saadaan entistä toimivampi ja osallistavampi. Tapahtuman järjestämisen mahdollisti iso joukko tekijöitä ja yhteistyökumppaneita, joita haluamme kiittää. Erityiskiitokset haluamme sanoa isolla sydämellä mukaan lähteneille opettajille ja opiskelijoille, toteavat tapahtuman järjestämisestä vastanneet Johanna Aaltonen ja Marianne Meklin.

- Tapahtuma-pilotti onnistui, ja ensi vuoden tapahtumaa rakennetaan entistä paremmaksi tämän vuoden kokemusten ja oppien pohjalta. Tapahtuma noteerattiin myös muualla Suomessa, esimerkiksi Tampereella.

#TurkuInnovoi 5.11. tapahtuman järjestäjinä olivat Opiskelukaupunki Turku, Turku Science Park Oy, Nuori Yrittäjyys ry ja YES Varsinais-Suomi, yhteistyökumppaneina olivat Varsinais-Suomen liitto, Varsinais-Suomen yrittäjät, Raisio Oyj ja Kauppakeskus Hansa.

Teksti: Johanna Aaltonen ja Marianne Meklin
Kuva: Turo Numminen