Uusi julkaisu hyvän sanakirjan laatimiseksi

18.11.2013

Ensimmäinen Suomessa julkaistu sanakirja-alan tietoa laajasti yhteen kokoava tietokirja on julkaistu.

Hyvä sanakirja – Tieteellisiä, käytännöllisiä ja eettisiä näkökulmia leksikografiaan ilmestyi osana Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineen julkaisusarjaa. Kokoelma sisältää 10 artikkelia, joissa käsitellään sekä leksikografian periaatteita että käytännön työssä vastaan tulevia tilanteita.

Artikkelien teemana on leksikografian etiikka sekä erilaiset sanakirjoihin liittyvät yhteiskunnalliset kysymykset. Keskeisiksi aiheiksi nousevat muun muassa objektiivisuuden ja variaation suhde sekä normatiivisuuden ja deskriptiivisyyden rajankäynti.

Kielipolitiikan kannalta tärkeitä kysymyksiä ovat kuvattavan kielimuodon valinta sekä yksilön kielellisten oikeuksien, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen.

Ammattilaisille, opiskelijoille ja sanakirjoista kiinnostuneille

Teoksen kirjoittajat ovat sanakirjantekijöitä ja leksikografian tutkijoita Suomen eri yliopistoista ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta. Teos sopii luettavaksi alan ammattilaisille, kieli-aineiden opiskelijoille ja muille leksikografiasta kiinnostuneille.

Kirjan toimittajina ovat toimineet Laura Tyysteri ja Kaisa Lehtosalo.

Kirja on ostettavissa Turun yliopiston UTUshop-verkkokaupasta. Teoksen hinta on 17 euroa.

Teoksen julkistustilaisuus pidettiin lauantaina osana Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen AFinLA:n syyssymposiumia. Symposium kokosi Turun yliopistoon 14.–16.11. lähes 200 kielitieteilijää niin Suomesta kuin ulkomailta.

Symposiumin ohjelma koostui lukuisista luennoista, esitelmistä ja työpajoista. Järjestäjinä ja esitelmöijinä tilaisuudessa toimi muun muassa Turun yliopiston kieliaineiden edustajia.

Järjestelijänä toiminut Turun yliopiston professori Maarit Mutta sekä avajaisluennon pitänyt Washingtonin yliopiston professori Crispin Turlow vaikuttivat tyytyväisiltä symposiumin toteutukseen.

>> Tilaa kirja täältä

Teksti: MH