Uusi kirja valottaa työinformatiikan perusteita

09.06.2023

Turun yliopiston tietojärjestelmätieteen emeritusprofessori Markku I. Nurmisen uusi kirja ”Kenen työtä tietokone tekee? Työinformatiikan perusteet” on vastikään julkaistu Books on Demand –palvelussa.

Kirjassa työinformatiikasta puhutaan paljon tietotekniikkana ja tietojärjestelminä. Lähtökohdakseen työinformatiikka valitsee kuitenkin työn, tekniikka saa tyytyä välineen rooliin. Tietojärjestelmän tavoite on siis sen itsensä ulkopuolella, organisaation tavoitteisessa toiminnassa. Työinformatiikassa työ saa kolmet kasvot: yksilön työ, yhteistyö ja palvelut. Tietotekniikka sulautuu niiden palvelemiseen.

Nurminen on innoissaan esitellessään kirjaansa siksi, että se on kirjoitettu suomeksi. Hän katsoo liittyneensä rintamaan, joka pyrkii vahvistamaan oman kielemme asemaa sivistyksen ja tutkimuksen kielenä. Hän on kirjoittanut tekstinsä (304 sivua) suunnaten sen myös yliopistoväen ulkopuoliselle lukijakunnalle.

Kirjassa esitetyt Laboris-tutkimusryhmän tapaustutkimukset alleviivaavat työinformatiikan kuvaus- ja selitysvoimaa. Kertomusten kokoelma saa ryhtiä valikoidusta joukosta teoreettisia ja käsitteellisiä viitekehyksiä. Työinformatiikka asettaa useiden organisaatioiden tavoitteleman ketteryyden uuteen valoon. Työinformatiikka auttaa myös varsinaisia tietotyön tekijöitä, yksilöitä ja ryhmiä, saamaan otteen sisäisen työelämän hiljaisista ja näkymättömistä kysymyksistä.

Nurmisen erikoisalana on työinformatiikka. Vuosina 1985–2010 hän toteutti yhdessä Laboris-tutkimusryhmänsä kanssa yli kolmekymmentä tapaustutkimusta suomalaisissa organisaatioissa. Työinformatiikka on kuitenkin kestänyt hyvin aikaa. Äskettäin julki tulleisiin tietojärjestelmäskandaaleihin sen soveltaminen toisi varmaan uutta ymmärrystä ja auttaisi välttämään niiden uusiutumista tulevaisuudessa, toteaa Nurminen. Hän jäi eläkkeelle vuonna 2009, mutta on sen jälkeen edelleen osallistunut työinformatiikan opetukseen Turun yliopistossa.

Luotu 09.06.2023 | Muokattu 09.06.2023