Uusi Maailmanpankin Logistics Performance Index –raportti julkaistu

24.05.2023

Maailmanpankin raportti esittää uusimman näkemyksen logistiikan suorituskyvystä 139 maassa. Turun kauppakorkeakoulu on mukana tuottamassa raporttia.

Turun kauppakorkeakoulun logistiikan professori Lauri Ojala on yksi raportin tekijöistä sekä sen alkuperäinen kehittäjä. Logistics Performance Index (LPI) sai alkunsa 1990-luvun lopulla, kun Ojala teki Turun kauppakorkeakoulussa Maailmanpankille Baltian maiden ulkomaankaupan ja kuljetussektorin kehittämistyötä. Maailmanpankki julkaisi ensimmäisen LPI -raportin vuonna 2007, jonka aineisto kerättiin Turun kauppakorkeakoululla.

Seitsemäs LPI-raportti julkaistiin huhtikuussa 2023, kolmen vuoden ennennäkemättömien toimitusketjun häiriöiden jälkeen, jolloin toimitusajat ja rahtihinnat nousivat jyrkästi pääosin koronapandemian johdosta. 139 maata kattava raportti mittaa ulkomaankaupan toimitusketjujen toimivuutta ja sen mahdollistavia rakenteellisia tekijöitä, kuten logistiikkapalvelujen laatua, kauppaan ja kuljetuksiin liittyvää infrastruktuuria sekä tullin ja muiden rajaviranomaisten toimintaa.

Aineisto on koottu kattavalla maailmanlaajuisella kyselyllä huolinnan ja logistiikan alan ammattilaisilta. Suomi sijoittui raportissa ulkomaankaupan logistisen toimivuuden kokonaiskuvassa toiseksi Singaporen jälkeen, ja ensimmäisenä, kun kyse oli maista, joissa vuoden 2019 jälkeiset toimitusketjuhäiriöt koettiin vähäisimmiksi.

- Raportilla on ollut merkittävä globaali vaikutus tietoisuuden lisäämisessä ja logistiikan vakiinnuttamisessa monialaiseksi poliittiseksi huolenaiheeksi. Vuosien mittaan LPI-tuloksia on lainattu yli 2 000 tutkimusartikkelissa ja politiikkaraportissa. Lisäksi useat erityisesti kehittyvien talouksien hallitukset ovat ottaneet sen tärkeäksi mittariksi ulkomaankaupan, liikenteen ja logistiikan kehittämisessä, Ojala kertoo.

Luotu 24.05.2023 | Muokattu 24.05.2023