Uusi Maailmanpankin Logistics Performance Index –raportti julkaistu
Maailmanpankin raportti esittää uusimman näkemyksen logistiikan suorituskyvystä 139 maassa. Turun kauppakorkeakoulu on mukana tuottamassa raporttia.
Maailmanpankin raportti esittää uusimman näkemyksen logistiikan suorituskyvystä 139 maassa. Turun kauppakorkeakoulu on mukana tuottamassa raporttia.
Suomen tavaraviennistä- ja tuonnista lähes 90 prosenttia tapahtuu meritse. Merikuljetukset ja siihen liittyvä logistiikka ovat yhteiskunnan toiminnan elinehto. Huoltovarmuusorganisaation Vesikuljetuspoolin tuottama Suomen merikuljetusten huoltovarmuuskapasiteetti -selvitys arvioi, millainen on tämänhetkinen Suomen huoltovarmuudelle riittävä merikuljetuskapasiteetti. Arvio perustuu todellisiin liikennemääriin ja poikkeusoloista tehtyihin skenaarioihin. Selvityksen on toteuttanut Turun yliopisto logistiikan professori Lauri Ojalan johdolla.
Hiilidioksidipäästöjen (CO2) vähentäminen on ajankohtainen ja akuutti teema miltei kaikille yrityksille. Turun kauppakorkeakoulu tekee tutkimus- ja kehitysyhteistyötä Wiima Logistics Oy:n kanssa ja tutkii logistiikan päästölaskennan käytäntöjä nyt ja tulevaisuudessa.
The MarketVision project in the department of Marketing is organizing the 2nd Market Shaping Research Seminar with visiting scholar Professor Luis Araujo on
Turun kauppakorkeakoulun ja liikennehallinnon yhdessä julkaiseman Logistiikkaselvityksen mukaan suomalaisyritykset ovat selvinneet pandemiasta melko hyvin. Logistiikkakustannusten kasvu taittui vuoteen 2020 tultaessa ja arviot infrastruktuurin teknisestä kunnosta ovat parantuneet.
Tuire Pernaan toimitusketjujen johtamisen alaan kuuluva väitöstutkimus käsittelee teknistaustaisten hankinnan vastuuhenkilöiden uria. Tutkimus tuo yksilöiden näkökulmasta esille, miten hankintatehtäviin on päädytty ja miten eri tahoilla, tasoilla ja tavoilla niitä hoidetaan.
Turun yliopiston kauppakorkeakoulun toimitusketjujen johtamisen oppiaine on avannut maailmanlaajuiseen jakeluun sivuston, jolla seurataan koronaviruksen vaikutuksia toimitusketjuihin, kuljetusmarkkinoihin ja talouteen laajemminkin. Katsauksia laatii lukuisa joukko toimitusketjujen johtamisen ja logistiikan huippuasiantuntijoita Suomesta ja maailmalta.
Turun yliopiston ja Aalto-yliopiston asiantuntijaryhmän tekemä selvitys tarjoaa tietoa päätöksenteon tarpeisiin. Raportista selviää muun muassa, että jäänmurtajien lisääminen nykyisestä ei huomattavasti vähennä viivästyksistä aiheutuvia kustannuksia, mutta kapasiteetin lasku nostaa kustannuksia nopeasti ja merkittävästi.
Suomen ja Iso-Britannian satamanpitäjät hallitsivat Top 20 -listaa vuoden 2018 lopussa toteutetussa verkkosivujen arvioinnissa. Arviointi on osa EU:n Itämeren alueen Interreg-ohjelman lippulaivahanke HAZARD-projektia, jota johtaa Turun yliopisto. Kolmivuotinen ja noin neljän miljoonan euron hanke päättyy huhtikuussa.