Uusi sivusto kokoaa koronaviruksen vaikutuksia toimitusketjuihin, kuljetusmarkkinoihin ja talouteen

09.04.2020

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun toimitusketjujen johtamisen oppiaine on avannut maailmanlaajuiseen jakeluun sivuston, jolla seurataan koronaviruksen vaikutuksia toimitusketjuihin, kuljetusmarkkinoihin ja talouteen laajemminkin. Katsauksia laatii lukuisa joukko toimitusketjujen johtamisen ja logistiikan huippuasiantuntijoita Suomesta ja maailmalta.

Sivustolle kootaan runsaasti tietoa eri maiden, toimialojen sekä organisaatioiden toimista tilanteessa. Kohderyhminä ovat sekä poliittiset päättäjät, yritykset ja näiden edusjärjestöt että tutkimus- ja opetusmaailma.

Kauppakorkeakoulun omien asiantuntijoiden lisäksi sivustolle kirjoittaa lukuisa joukko toimitusketjujen johtamisen ja logistiikan huippuasiantuntijoita maailmalta pro bono -periaatteella.

Idean takana on logistiikan professori Lauri Ojala, joka on kansainvälisesti arvostettu toimitusketjujen ja logistiikan tutkija. Ojala ryhmineen on tehnyt paljon yhteistyötä muun muassa useiden maiden hallitusten, EU:n, OECD:n ja Maailmanpankin kanssa.

– Idea sivustosta syntyi, kun laadin raportin koronatilanteen vaikutuksista toimitusketjuihin ja kuljetusmarkkinoihin, jota jakelin kansainvälisille verkostoilleni. Se kiinnosti ja sai kiitosta, joten lähdimme toteuttamaan kansainvälistä asiantuntija-alustaa, joka palvelee niin alan toimijoita, elinkeinoelämää ja päättäjiä kuin tutkijoita ja opiskelijoita tarjoamalla neutraaleja katsauksia, Ojala sanoo.

Sivustoa päivitetään viikoittain joka torstai ainakin huhti- ja toukokuun ajan.

Luotu 09.04.2020 | Muokattu 22.04.2020