Uusi opas auttaa yritykset ottamaan tehon irti vastuullisuusviestinnästä

25.03.2014

Suomalaiset pk-yritykset voisivat saada toiminnastaan enemmän hyöytyä irti viestimällä vastuullisista käytännöistään. Turun yliopiston koordinoimassa vastuullisuusviestinnän vauhditushankkeessa koostettu oppimateriaali neuvoo, kuinka yhteiskuntavastuusta viestitään tehokkaasti ja tyylikkäästi.

 

​Kuluttaja- ja yritysasiakkaita kiinnostaa vastuullisuus koko ajan enemmän. Onnistuneella viestinnällä yhteiskuntavastuusta voidaan saada kilpailuetua Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla.

Monelle pk-yritykselle vastuullinen toimintatapa on itsestäänselvyys, mutta siitä ei viestitä riittävästi yrityksen sidosryhmille. Osaamiskeskusohjelman (OSKE) Vastuullisuusviestinnän vauhditushankkeessa koottu oppimateriaali ohjaa tehokkaampaan vastuullisuusviestintään.

Oppimateriaali on tarkoitettu itseopiskelun tueksi. Tie etenee perusasioista sidosryhmiin, todentamiseen sekä avainviesteihin, kanaviin ja visuaalisuuteen. Kuvitteellisen yrityksen, Oy Jäätelöbaari Ab:n, esimerkit havainnollistavat ja kysymykset ohjaavat pohtimaan teemoja.

Oppimateriaalin lisäksi hankkeen yritysten vastuulliset teot koottiin yksiin kansiin. Esitteestä löytyy esimerkkejä mukana olleiden yritysten hyvistä käytännöistä vastuullisuuden eri osa-alueiden mukaan jaoteltuina.

Oppimateriaali ja yritysesite julkaistiin tiistaina 25.3.2014 Vastuullisuusviestinnän vauhditushankkeen loppuseminaarissa Tampere-talolla.

Turun yliopiston koordinoimassa hankkeessa koulutettiin kolmekymmentä eri alojen yritystä viestimään vastuullisuudesta paremmin. Hankkeeseen osallistui kolme tutkimuslaitosta ja kolmekymmentä yritystä, joista 27 oli pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Mukana oli elintarvike-, matkailu-, IT- ja apteekkialan yrityksiä. Yritysten vastuullisuusviestintää sparrasi Perjantai Markkinointiviestintä Oy. Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto.

EH

Luotu 25.03.2014 | Muokattu 19.07.2021