Uusia historiallisia sanomalehtitietokantoja

03.12.2019

Sanomalehtien artikkelit ovat hyviä ensisijaisia tiedonlähteitä tutkittaessa jonkin ajanjakson tapahtumia tai eri ilmiöiden uutisointia. Kirjasto on tänä vuonna hankkinut historiallisia sanomalehtitietokantoja, jotka antavat tutkijoille mahdollisuuden matkustaa digitaalisesti vuosisatojen halki eri mantereilla Euroopassa, Aasiassa ja  Pohjois-Amerikassa. Sanomalehtien arkistot sisältävät paitsi lehtien uutisartikkeleita myös valokuvia, sarjakuvia, mainoksia ja muistokirjoituksia, sillä lehdet on digitoitu kokonaisuudessaan.
 

Käyttäjäystävälliset tukityökalut helpottavat hakua ja artikkeleita voi hakea monella eri tavalla. Intuitiivisella alustalla on mahdollista hakea artikkelityypeillä, avainsanalla, ajanjaksolla, tietyllä päivämäärällä, kirjoittajan nimellä, artikkelin otsikolla tms. Artikkeleita ja kuvia voi ladata  PDF-muodossa. Lehtiä voi myös selata numeroittain. Useampia lehtiä voi yhdistää samanaikaiseen hakuun, jolloin voi seurata tietyn tapahtuman uutisointia eri näkökulmista eri mantereilla. 

*-merkittyjä nimekkeitä täydennetään vuosittain

Eurooppa

The Guardian, kattavuus 1821 – 2003 ja The Observer, kattavuus 1791 – 2003

The Guardian on vuonna 1821 perustettu brittiläinen sanomalehti, jonka omistaa Guardian Media Group -yhtymä. Maanantaista lauantaihin julkaistava lehti on poliittiselta kannaltaan keskustavasemmistolainen. Vuoteen 1959 asti lehden nimi oli The Manchester Guardian. The Observer, maailman vanhin sunnuntailehti, julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1791.  The Guardian ja The Observer raportoivat asioista rohkeasti ja toisinaan lehdissä on esitetty kiistanalaisia mielipiteitä. Lehden toimittajien  joukossa on ollut merkittäviä kirjailijoita kuten George Orwell, Vita Sackville-West, Clive James, Philip Toynbee.

The Scotsman, kattavuus 1817 – 1950

The Scotsman perustettiin 1817. Lehti on taltioinut ja kuvannut tapahtumia Atlantin molemmilla puolilla 1800- ja 1900-luvuilla. Se oli aluksi melko radikaali julkaisu ja myöhemminkin  sen näkökulma niin paikallisiin kuin globaaleihinkin kysymyksiin on ollut aidosti skotlantilainen. 
Koska  The  Scotsman on samalla julkaisualustalla kuin The Guardian, The Observer ja  The Irish Times, tutkijat voivat helposti vertailla näissä lehdissä julkaistuja uutisia ja mielipiteitä, jolloin tuloksena on kattavampi käsitys Britannian saarten ja Irlannin nykyhistoriasta.

Aasia

South China Morning Post*, kattavuus 1903 – 1998

Tästä englanninkielisestä sanomalehtiarkistosta voi hakea tietoja Hongkongin poliittisesta ja sosiaalisesta historiasta. Lehdestä löytyy kiinnostavia uutisia esimerkiksi Japanin miehitysvaltaan johtaneesta Hongkongin taistelusta joulukuussa 1941, Ison-Britannian siirtomaahallituksen palaamisesta sodan päättymisen jälkeen, kommunistisesta vallankumouksesta Kiinassa vuonna 1949 sekä Hongkongin teollistumisesta ja talouskasvusta.

Chinese Newspaper Collection 1832 – 1953

Sisältää lehtinimekkeet North China Herald, The China Press, China Critic, China Weekly Review, Chinese Recorder

Chinese Repository, Peking Daily News, Peking Gazette, Peking Leader, Shanghai Times, Shanghai Gazette, Canton Times      
Chinese Newspaper Collection sisältää 12 englanninkielisen sanomalehtinimekkeen arkistot. Lehdet uutisoivat esimerkiksi Taipingin kapinasta, oopium-sodista Ison-Britannian kanssa, boksari-kapinasta, vuoden 1911 tapahtumista,  Xinhain vallankumouksesta ja sen jälkeisestä Kiinan tasavallan perustamisesta. 


The Korea Times, kattavuus 1956 – 2016 

The Korea Times tunnetaan maailmanlaajuisesti uutisista, jotka käsittelevät talouselämää, mutta myös alueelliset ja ajankohtaiset kysymykset ja tapahtumat ovat uutisoinnin kohteita, esim. Etelä-Korean diplomaattiset suhteet Kiinaan, Venäjään, Japaniin ja Yhdysvaltoihin. The Korea Times tarjoaa analyysejä käänteentekevistä tapahtumista, kuten vuoden 1960 huhtikuun vallankumouksesta, Vietnamin sodasta, Etelä-Korean presidentti Park Chung-heen salamurhayrityksestä ja kylmän sodan loppumisesta. Kiinnostavia  nykyajan politiikkaa ja kulttuuria käsitteleviä artikkeleiden aiheita ovat mm. Kim Jong II:n ja Kim Jong-unin hallinnot Pohjois-Koreassa. 

The Times of India, kattavuus 1838 – 2008

The Times of India on merkittävä intialainen sanomalehti ja maailman levinnein englanninkielinen päivälehti. Lehti perustettiin vuonna 1838 nimellä The Bombay Times and Journal of Commerce, jolloin se oli suunnattu Länsi-Intian brittiläisille asukkaille. Lehti ilmestyi kahdesti viikossa (su ja ke) ja se sisälsi uutisia Euroopasta, Amerikasta ja Intiasta. Säännöllisen laivareittiliikenteen ansiosta lehti ilmestyi viiveellä myös Euroopassa. Vuonna 1860 lehteä alettiin julkaista joka päivä ja v. 1861 se otti käyttöönsä nykyisen nimensä.  Alun perin lehti oli brittien omistama ja valvoma, mutta viimeinen brittiläinen päätoimittaja Ivor S. Jehu erosi tehtävästään vuonna 1950. 

The Times of India on oivallinen tiedonlähde tutkijoille, jotka ovat kiinnostuneita esim. kolonialismista, postkolonialismia, brittiläisyydestä, siirtomaa-ajasta, kansainvälisistä suhteista, uskonnoista ja taloustieteestä. Lehdestä löytyy kiinnostavia aikalaiskuvauksia aiheista kuten brittihallintoon johtanut Sepoykapina, Intian kansalliskongressin perustaminen, kansalaistottelemattomuusliikkeen nousu ja Mahatma Gandhin toiminta. Myös uutiset Intian ja Pakistanin itsenäistymisestä 1947, Kashmirin alueen selkkauksista ja Bangladeshin vuoden 1971 itsenäistymisestä kiinnostanevat monia. Nykykulttuuriin tutkimuksen saralla artikkelit Intian elokuvateollisuudesta luovat perspektiiviä Bollywood-ilmiöön.
 

Pohjois-Amerikka

The Globe and Mail*, kattavuus 1844 – 2003

The Globe and Mail on Kanadassa ilmestyvä englanninkielinen arkipäivisin ilmestyvä kansallinen sanomalehti. Lehden pääkonttori sijaitsee Torontossa. The Globe-lehden perusti vuonna 1844 skotlantilainen maahanmuuttaja George Brown. Uusi The Globe and  Mail- sanomalehti perustettiin vuonna 1936, kun George McCullagh yhdisti The Globe ja The Mail and Empire -lehdet. Alkuvaiheessa uusi lehti noudatti kansalliseksi sanomalehdeksi jo kehittyneen The Globe-lehden liberaalia linjaa, mutta viime vuosina linja on noudatellut enemmän konservatiivisia näkemyksiä. 

Toronto Star*, kattavuus 1894 – 2015

Joka päivä ilmestyvä Toronto Star (edellisiltä nimiltään Evening Star ja Toronto Daily Star) on viikkolevikillään Kanadan suurin sanomalehti. Lehteä luonnehditaan Ontarion "paikalliseksi" päivälehdeksi, sillä se keskittyy Toronton alueen uutisiin ja ilmiöihin. Lehdessä on myös liike-elämään, kansainvälisiin uutisiin, viihteeseen ja urheiluun paneutuvat osat.

Lehti puolustaa hyvinvointivaltiota, vanhuuseläkkeitä, työttömyysvakuutusta  ja terveydenhuoltoa. Lehteä pidetään tärkeänä yleiseen mielipiteiseen vaikuttavana tekijänä ja oletettavasti sillä on ollut merkittävä vaikutus Kanadan sosiaalipolitiikan kehitykseen. Levikkikilpailussa "Kanadan herruudesta" Toronto Starin kanssa kilpailee kansallinen The Globe and Mail-lehti, joka ei kuitenkaan julkaise sunnuntainumeroa.

San Francisco Chronicle, kattavuus 1865 – 1922

San Francisco Chronicle vuonna 1865 perustettu sanomalehti.  Lehden perustivat teini-ikäiset veljekset Charles de Young ja Michael de Young silloin kun länsi oli vielä villi, rautateitä rakennettiin ja Klondiken kultaa etsittiin. Lehden sivuilta on luettavissa kuvauksia San Franciscon maanjäristyksestä ja tulipalosta vuonna 1906 sekä uutisointia maan liittymisestä ensimmäiseen maailmansotaan. Artikkelit kertovat myös kaupunkisuunnittelusta, maahanmuuttajista yms. Artikkeleiden kirjoittajia ovat olleet mm. Mark Twain, Bret Harte, Jack London ja Rex Beach. Nykyään San Francisco Chronicle on San Franciscon lahden ympäristön suurin sanomalehti. 

Minneapolis Star Tribune, kattavuus 1867-2001

Minneapolis Star Tribune -lehden ensimmäiset numerot dokumentoivat Minneapoliksen nousua liiketoimintakeskukseksi ja kasvua myllyteollisuuden mahdiksi. Lehden sivuilta voi tutkia 1800-luvun lopun teollistumista, rautateiden ja ensimmäisen vesivoimalan rakentamisen historiaa. Myös Teamstersin lakosta vuonna 1934 ja työntekijöiden suojelua koskevien lakien syntymisestä saadaan tietoja. Muita alueellisia aiheita, jotka heijastavat ajankohtaisia kansallisia ja kansainvälisiä suuntauksia, ovat uutiset kansalaisoikeustoimista antisemitismiin liittyen, amerikkalaisen alkuperäiskansoja (intiaaneja)  koskevan liikkeen perustaminen ja gangstereiden toimintaan liittyvät artikkelit 1920-luvun kieltolain aikana.

Los Angeles Sentinel, kattavuus 1934 – 2005 

Los Angeles Sentinelin perusti vuonna 1933 Leon Washington Jr. mustia lukijoita varten. Sittemmin lehteä on pidetty merkittävänä mustien elämän ja kulttuurin kuvaajana Los Angelesissa Yhdysvaltain länsirannikolla. Lehti tarjoaa paljon sellaisia tietoja ja näkökulmia afrikkalais-amerikkaisesta yhteistöstä, joita ei ole saatavissa valtavirran tiedonlähteissä.

The Philadelphia Tribune, kattavuus 1912– 2001

The Philadelphia Tribune 1912-2001 on vanhin yhä päivittäin ilmestyvä mustien julkaisema sanomalehti Yhdysvaltojen itärannikolla.  Lehden perustaja oli Christopher James Perry, jonka ajatuksena oli tuoda esiin uutisia ja näkökulmia, jotka liittyvät afrikkalais-amerikkalaiseen elämänpiiriin. Lehden artikkeleissa uutisoidaan ja kampanjoidaan myös tasavertaisuuden, yhteisen päätöksenteon osallistumisen ja koulutuksen tarvetta ja vastustetaan rotusyrjintää.

Communist Historical Newspaper Collection, kattavuus yht.1919 – 2013

Sisältää lehtinimekkeet (USA & GB) : The Daily Worker (1936 – 1958), The Ohio Socialist ( 1917-1919) , Peoples Daily World (1986-1990), People’s Weekly World (1990-2013), Sunday Worker (1936-1958), The Toiler (1919 -1922), The Worker (1922-1924 New York), The Worker (1958-1968 Lontoo).

Communist Historical Newspaper Collection sisältää kahdeksan sanomalehtinimekkeen arkistot Yhdysvalloista ja Britanniasta vuosilta 1919-2013. Lehtien artikkeleiden välityksellä saadaan katsaus Yhdysvaltain historiasta kommunistisen puolueen silmin. Lehdissä on kirjoituksia ja analyyseja työntekijöiden oikeuksista, sosiaalisista kysymyksistä, kansallisesta ja kansainvälisestä politiikasta, kulttuurista ja puoluetoiminnasta. Myös lehdessä julkaistut mainokset, pilakuvat ja kutsut sosiaalisiin tapahtumiin kertovat osaltaan aatteesta ja sen kannattajista.

Lähi-itä

The Jerusalem Post, kattavuus 1932 - 2008

The Jerusalem Post on Lähi-idän alueen uutislähde. The Jerusalem Post perustettiin alkujaan nimellä The Palestine Post. Perustaja Gershon Agron oli amerikkalainen journalisti, joka asui tuolloin Palestiinan mandaatissa. Alkujaan lehti kannatti juutalaisen valtion perustamista Palestiinaan sekä avoimesti vastusti Ison-Britannian yrityksiä estää juutalaisten maahanmuuttoa brittiläisen mandaatin aikana. Vuonna 1948, vain kuukausia ennen Israelin julistamista itsenäiseksi valtioksi, terroristit pysäköivät varastetun räjähteitä sisältävän auton sanomalehden toimituksen ulkopuolelle Jerusalemin keskustassa. Tuhoisassa räjähdyksessä kuoli kolme ihmistä ja kymmeniä loukkaantui. Seuraavana aamuna lehti ilmestyi viimeistä kertaa The Palestine Post -nimisenä. Vuonna 1950 lehti tuli tunnetuksi nimellä The Jerusalem Post. Lehti on hyvä tietolähde tutkijoille, jotka ovat kiinnostuneista Israelin valtiosta, Lähi-idän kulttuurista ja kansainvälisistä suhteista. 


Kaikki  yllämainitut sanomalehtitietokannat ovat haettavissa Volter-kirjastotietokannasta. Muista myös aiemmin hankitut historialliset sanomalehdet The New York Times ja Washington Post. Myös Wall Street Journal yms on luettavissa kirjaston tietoaineistoissa

Lisätietoja ja ohjeita:

 

Luotu 03.12.2019 | Muokattu 03.12.2019