Uusia Turku.fi-sivuja rakennettiin opiskelijoiden avulla

16.06.2015

Kokeiluvaiheessa olevat kaupungin verkkosivut valmistuivat osittain opiskelijavoimin. Turun yliopistossa räätälöitiin projektia varten uudenlainen korkeakouluharjoittelun muoto.

​DriveTurulle räätälöidyssa harjoittelussa oli mukana opiskelijoita niin yliopistolta kuin ammattikorkeakoulustakin. Harjoitteluun valikoitui esimerkiksi viestintäaineiden, kauppatieteiden ja kieli- ja kirjallisuusaineiden opiskelijoita.

​Turun kaupungille uusia verkkosivuja puuhaava DriveTurku-hanke ilmoitti vuoden 2014 lopulla kaipaavansa verkkosivujen rakentamiseen harjoittelijoiden apua. Turun yliopiston työinformatiikan lehtori Antti Tuomisto päätti tarttua haasteeseen ja toimitti kaupungille helmikuussa 22 korkeakouluharjoittelijaa.

– Olimme jo aikaisemmin tarjonneet erilaisille yrityksille tutkimuspalveluja sekä korkeakouluopiskelijoiden työvoimaa asiakasprojekteihin ICT-portin kautta. Oli kiinnostava haaste löytää kuukaudessa parikymmentä motivoitunutta opiskelijaa, jotka olisivat sopivia tehtäviin ja hyötyisivät harjoittelusta mahdollisimman paljon itsekin, Tuomisto kertoo.

Harjoitteluun valikoituneet opiskelijat työskentelivät kolmen kuukauden ajan koulutus- ja tukihenkilöinä, viestintätehtävissä, valokuvaajina, videokuvaajina sekä verkkosivujen testaajina. Tuomistolle oli tärkeää, että harjoittelu palveli erityisesti opiskelijoiden omia koulutuksellisia ja ammatillisia tarpeita.

– Se hetki on jäänyt mieleen, kun kaikki parikymmentä harjoittelijaa saapuivat hyvissä ajoin allekirjoittamaan työsopimusta. Oli vaikuttava näky, kun joukko innokkaita opiskelijoita oli valmiina töihin, Tuomisto muistelee.

”Sivusto ei olisi valmistunut ilman opiskelijoita”

Tuomisto kehitti DriveTurkua varten Training-as-a-Service eli TaaS-palvelun. Palvelu on osa keväällä käynnistynyttä Spark Up Portti -hanketta, jonka avulla pyritään lisäämään korkeakoulujen, opiskelijoiden ja yritysten välistä yhteistyötä. Kaupungin rekrytointiprosessi nopeutui TaaS-palvelun ansiosta merkittävästi, sillä Tuomisto ohjasi ja perehdytti harjoittelijat tiiminsä kera.

– Halusimme motivoida opiskelijoita ottamaan rohkeasti haasteita sekä pohtimaan omia mielenkiinnon kohteita ja tulevaa uraa. Pidimme harjoittelun aluksi Kick Off -tilaisuuden ja sen jälkeen neljä välipalaveria koko porukan kesken. Tapaamisissa käytiin läpi harjoittelun ja työn haasteita. Lisäksi korostimme opiskelijoille, että meidän puoleen voi aina kääntyä, Tuomisto kertoo.

Harjoittelijat työskentelivät kaupungilla joko kokoaikaisina tai osa-aikaisina 3–4 päivää viikossa. Osa-aikaisuus oli monille harjoittelupaikan vastaanoton edellytys, sillä heidän piti edistää myös muita opintojaan harjoittelun ohella. Tieto harjoittelupaikasta tuli niin myöhään, että oma HOPS oli jo lyöty monilla lukkoon. Harjoitteljat sijoittuivat eri toimialoille ympäri kaupunkiorganisaatiota.

– Opiskelijat kiittelivät työpaikkojen hyvää ilmapiiriä, yhteishenkeä ja saamaansa vastuuta. Esimiehiltä puolestaan tuli hyvää palautetta opiskelijoiden tekemisen meiningistä ja uusien asioiden hahmottamisesta. Osa esimiehistä totesi, että sivustoa ei olisi saatu valmiiksi ilman opiskelijoiden panosta, Tuomisto sanoo.

Seuraavaksi Antti Tuomisto haluaisi kokeilla, kuinka TaaS-palvelu sopii pk-yritysten tarpeisiin. – Ainakin tässä projektissa onnistuimme toteutuksessa ja näyttää siltä, että tuloksetkin ovat hyviä. Seuraavaksi palvelua voisi kokeilla erikokoisten yritysten kanssa, Tuomisto suunnittelee.

Aiheeseen liittyen:

Teksti: Jenni Valta