Uutuuskirja hälventää kummiin kokemuksiin liittyviä ennakkoluuloja

24.08.2017

Kummiin kokemuksiin liittyy salailua ja häpeää, vaikka ne ovat yhtä tavallisia kuin sydämen rytmihäiriöt. Mielen rajoilla -teos purkaa tätä arkiymmärryksen ylittäviin kokemuksiin liittyvää vaikenemisen kulttuuria. Kirjassa kysytään, miksi näistä kokemuksista keskusteleminen on yhteiskunnassamme niin latautunut asia.

​Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaisema antologiateos pohjaa Suomen Akatemian rahoittamaan tutkimusprojektiin Mieli ja toinen, jota koordinoitiin Turun yliopiston Kulttuurin ja terveyden tutkimusyksiköstä käsin.

Kulttuurisen terveystutkimuksen professori Marja-Liisa Honkasalon sekä dosentti Kaarina Kosken toimittaman kirjan aineistona ovat suomalaisten kirjeet, joissa kuvataan erikoisia kokemuksiaan, kuten vainajien kohtaamisia, outoja valoja ja ääniä, ennenäkyjä ja kuolemanrajakokemuksia. Kirjoittajien mukaan tällaiset kokemukset määrittyvät kulttuurissamme kummiksi: ne rikkovat käsitystä todellisuudestamme odotuksiimme sopimattomalla tavalla.

Kummien kokemusten yleisyydestä huolimatta keskustelussa painottuu usein kysymys siitä, onko kokemus totta eikä se, mitä se merkitsee kokijalle itselleen. Vaikeneminen ruokkii mielikuvaa kokemusten poikkeavuudesta.

– Tutkimme ihmisten omia kokemuksia, jotka ovat totta ja todellisia kokijoilleen. Kertomusten avulla voimme tutkia myös taustalla vaikuttavaa kulttuuria, joka luo kokemuksista ja ihmismielestä tiettyjä kulttuurisia käsityksiä, Honkasalo kertoo.

Uutuusteos tarttuu kriittisesti julkisuuden ja tieteen sekä yhteiskunnallisen valtapuheen varjoon jääviin kysymyksiin. Se on väkevä yhteiskunnallinen puheenvuoro kummista kokemuksistaan kertoneiden ihmisten puolesta ja yhdessä heidän kanssaan.

Mielen rajoilla julkaistaan tänään tiistaina 24.8. Helsingin taiteiden yön yhteydessä järjestettävillä Tabufestivaaleilla. Kirjaa voi ostaa tapahtumasta alennettuun hintaan. Turun päivänä 17.9. teoksen kirjoittajat esiintyvät Turun kaupunginkirjaston Studiolla yleisölle avoimessa paneelikeskustelussa.

Lisätietoa:

Mielen rajoilla -teoksen sisällysluettelo