Uutuussuomennos avaa ikkunoita ristiretkien moniulotteiseen historiaan

20.09.2019

Ristiretket olivat läntisen Euroopan historian mittavin sotilaallinen hanke. Ne alkoivat lähes 1000 vuotta sitten Jerusalemin verisellä valloituksella ja kestivät yli 500 vuotta. Tukholman yliopiston keskiajan historian professori Kurt Villads Jensenin ristiretkien vaiheita ja moniulotteista historiaa valottava teos on nyt myös suomenkielisten lukijoiden ulottuvilla. Ristiretket-teoksen on suomentanut yleisen historian professori Kirsi Salonen ja se on juuri ilmestynyt Turun Historiallisen Yhdistyksen kustantamana.

Kurt Villads Jensen: Ristiretket, suom. Kirsi Salonen. Turun Historiallinen Arkisto 72. Turun Historiallinen Yhdistys, 2019.

Ristiretkiliikkeeseen osallistui sotilaiden ohella myös teologeja, jotka kehittivät teorian tarpeellisesta ja oikeudenmukaisesta sodasta sekä edelleenkin toistuvan ajatuksen islamista harhaoppisena ja väkivaltaisena uskontona.

Ristiretkiä ei tehty vain Jerusalemiin, vaan taisteluja käytiin kolmella rintamalla: Lähi-idässä, Pyreneiden niemimaalla ja Itämeren rannoilla. Monista muista ristiretkistä kertovista teoksista poiketen kronologisessa järjestyksessä etenevä Ristiretket-kirja muodostaa kokonaiskuvan keskiaikaisista ristiretkistä. Lähi-itään tehtyjen ristiretkien rinnalla teoksessa tarkastellaan niin Pyreneiden niemimaan reconquistaa kuin suomalaisille lukijoille erityisen kiinnostavaa Itämeren alueella harjoitettua, väkivaltaiseksikin yltynyttä käännytystyötä. Teoksessa on päätekstin lisäksi lyhyempiä artikkeleja kiinnostavista ristiretkiin liittyvistä yksityiskohdista ja henkilöistä.

Teoksen kirjoittaja, Tukholman yliopiston keskiajan historian professori Kurt Villads Jensen, on kansainvälisesti arvostettu ristiretkiasiantuntija. Teoksen on tanskankielisestä alkuperäistekstistä kääntänyt keskiajan historiaan erikoistunut Turun yliopiston yleisen historian professori Kirsi Salonen. Jensen ja Salonen ovat muokanneet alkuperäistä tekstiä suomalaisille lukijoille paremmin soveltuvaksi lisäämällä esimerkiksi tietoa Suomeen kohdistuneista ristiretkistä.

> Teoksen esittely kustantajan verkkosivustolla

Luotu 20.09.2019 | Muokattu 20.09.2019