Uutuusteos luo monipuolisen näkymän amerikansiirtolaisuuden historiaan

02.04.2014

Arvostetun yhdysvaltalaiskustantamon julkaisema teos kertoo laajan kansanryhmän historiasta ja kulttuurista. Yhdysvalloissa asuu nykyään yli 600 000 suomalaiset sukujuurensa tuntevaa henkilöä.

Amerikassa on ollut runsaasti suomalaisia saunoja. Suomi Steam Baths toimi Worcesterissa, Massachusettsissa aina 1960-luvulle (kuva: Worcester Historical Museum)

Pohjois-Amerikka on ollut "luvattu maa" kymmenille miljoonille siirtolaisille ympäri maailman. Amerikka ja amerikansiirtolaisuus ovat 1800-luvun jälkipuoliskolta lähtien kiinnostaneet myös suomalaisia.

Finns in the United States: A History of Settlement, Dissent, and Integration on suomalaisten ja yhdysvaltalaisten siirtolaisuuden ja etnisyyden tutkijoiden yhteisenä hankkeena toteuttama teos.

– Teos on laajin englanninkielinen kokonaisesitys suomalaisesta amerikansiirtolaisuudesta. Kirjoittajat ovat suomalaisia ja yhdysvaltalaisia historian, kulttuurin ja ihmismaantieteen aktiivisia tutkijoita, jotka ovat perehtyneet alaan eri näkökulmista, teoksen toimittanut yleisen historian professori Auvo Kostiainen sanoo.

Teoksen on kustantanut arvovaltainen yhdysvaltalainen yliopistokustantaja Michigan State University Press.

finn-usa-2.jpg
Amerikansuomalaisista lehdistä Työmies-lehti ja sen kustantamo olivat pitkäikäisimpiä. Vuonna 1910 kustantamo toimi Hancockissa, Michiganissa (kuva: Siirtolaisuusinstituutti)

Harvinainen aineistokokoelma on tuottanut satoja tutkimuksia

Turun yliopistolla on hallussaan laaja amerikansiirtolaisuuteen liittyvä aineistokokoelma, joka sisältää muun muassa Suomi-seuran lehtileikekokoelman, passi- ja matkustusluetteloita, yhdistysten aineistoja sekä valokuvia. Muun muassa mikrofilmeille tallennetut aineistot ovat pääosin yliopiston tutkijoiden Yhdysvalloista paikan päällä keräämiä. Aineiston pohjalta on valmistunut yli 60 gradu-tutkielmaa, monografioita ja satoja artikkeleita.

– Turun yliopistosta on tähän asti valmistunut eniten amerikansiirtolaisuuden ja laajemmin kaukosiirtolaisuuden historian tutkimuksia. Teos summaa samalla tämän monipuolisen historian haaran tutkimuksen, kertoo siirtolaisten kulttuurisesta identiteetistä sekä siirtolaisten paluumuutosta teokseen artikkelit kirjoittanut emeritusrehtori ja kulttuurihistorian professori Keijo Virtanen.

Muita teoksen kirjoittajia Turun yliopistosta ovat emeritusprofessori Reino Kero ja Pohjois-Amerikan tutkimukseen keskittyvän John Morton -keskuksen tutkimuskoordinaattori Johanna Leinonen.

Suomalaisuuden jäljet näkyvät Yhdysvalloissa

Suomalaiset ovat pitkään olleet osa amerikkalaisuutta, siirtolaisia Suomesta Yhdysvaltoihin lähti vuoteen 1920 mennessä noin 350 000.

– Suosittu sanonta 1900-alkupuolella oli: "Jos näet kaksi amerikansuomalaista, he ovat joko menossa saunaan tai perustamaan osuuskauppaa", Kostiainen kertoo.

Eri arvioiden mukaan Yhdysvalloissa on tänään yli 600 000 henkilöä, jotka tunnistavat suomalaiset sukujuurensa.

– Suomalaisuuden jälkiä näkyy tänäkin päivänä esimerkiksi Yhdysvaltain keskilännessä runsaasti, Kostiainen sanoo.

Teoksessa tarkastellaan useiden eri siirtolaispolvien vaiheita ja sijoittumista amerikkalaiseen yhteiskuntaan sekä siirtolaiskulttuuria ja sen muuttuvia muotoja. Keskeisiä kysymyksiä ovat, mitä eri aikoina on tapahtunut Amerikkaan viedylle suomalaisuudelle ja sen muodoille sekä mihin paineisiin siirtolaiset ovat joutuneet ja miten paineisiin on reagoitu.

Kirjan toimittaja, yleisen historian professori Auvo Kostiainen kertoi Finns in the United States: A History of Settlement, Dissent, and Integration -kirjasta 2.4.2014 Turun yliopistossa järjestetyssä julkaisutilaisuudessa.

HA

Luotu 02.04.2014 | Muokattu 19.07.2021