Uutuusteos tarkastelee nykypäivän audiovisuaalisuutta avarakatseisesti

18.10.2013

Yliopistolla vietettiin 17.10. The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics -teoksen julkistamistilaisuutta.

kansi-oxford-handbook.jpg

John Richardsonin, Claudia Gorbmanin ja Carlo Vernallisin toimittama The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics on monipuolinen artikkelikokoelma, jossa tutkijat, ei-akateemiset kirjoittajat ja audiovisuaalisen alan ammattilaiset kirjoittavat yhdessä audiovisuaalisuuden laajasta aiheskaalasta.

Suomalaisia kirjoittajia mukana on viisi, heistä kaksi – professori John Richardson ja yliopistonlehtori Susanna Välimäki – Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaineesta.

Kirjassa ovat käsittelyssä muun muassa elokuvamusiikki, pelimusiikki ja -ääni, videotaide, musiikkivideot, internetin osallistumismuodot ja arjen visuaalisuus.

Kapea määritelmä ei enää riitä

Artikkelikokoelman kirjoittajien mukaan tässä ajassa tarvitaan uutta lähestymistapaa, jossa audiovisuaalista estetiikkaa voidaan selittää modernissa elämässä.

– Näkemyksemme mukaan audiovisuaalisuuden kapea määritelmä, joka viittaa ainoastaan elokuvan äänen ja kuvan suhteeseen tai uusiin käytäntöihin pelkästään uusina medioina, ei riitä, yksi kirjan toimittajista, musiikkitieteen professori John Richardson sanoo.

– Nykyajan audiovisuaalisuus on rajaton kenttä, jota määrittää äänen ja kuvan aistillinen kokemus enemmän kuin tiukasti rajoitetut kokemuksen ja tiedon kartoittamisen muodot.

The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics
Edited by John Richardson, Claudia Gorbman, and Carol Vernallis.

JM

Luotu 18.10.2013 | Muokattu 07.07.2021