Vaalimainoksia, puolueohjelmia ja iskulauseita – löydät nämä kaikki Turun yliopiston kirjaston pienpainatekokoelmasta

14.03.2019

Kiinnostaako sinua aikamatka menneisiin vaaleihin? Haluatko nähdä, millaisia vaalimainoksia tai –julisteita ennen on tehty? Tule vilkaisemaan Educariumin kirjaston vaalimainosnäyttely tai tutustumaan ajan kanssa

​Mitä pienpainatteet ovat?

Pienpainatteet ovat ainutlaatuista lähdeaineistoa tutkijoille, tieteentekijöille ja henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita tietyistä ajanjaksoista. Ne tuovat esiin sellaisiakin ilmiöitä ja näkökulmia yhteiskunnasta, joita ei ole kuvattu kirjoissa tai lehdissä.

Turun yliopiston kirjaston pienpainatekokoelman vahvuutena on se, että aineistoa on saatu tasaisesti vapaakappaleoikeuden alusta vuodesta 1919 lähtien ja kokoelmaan on myös saatu lahjoituksena vanhempiakin julkaisuja. Turussa on Kansalliskirjaston jälkeen maan kattavin kokoelma pienpainatteita.
Pienpainatteiksi luetaan julkaisut, jotka
  • ovat arjen painatteita ja liittyvät käytännön elämään (esim. konserttiohjelmat).
  • sisältävät usein jonkin konkreettisen, tiedotukseen liittyvän tehtävän (esim. kauppojen mainokset).
  • ovat usein ajankohtaisia hetken aikaa (esim. tapahtumien ohjelmat).
  • on yleensä tehty tiettyä käyttötarkoitusta ja rajattua kohdeyleisöä varten (esim. yritysten kutsukortit).
  • ovat yleensä käyttäjilleen maksuttomia (esim. kirjastojen esitteet).
  • voivat olla pieniäkin, mutta julkaisun fyysinen koko tai painosmäärä ei ole ratkaiseva (esim. ravintoloiden ruokalistat).

Vaaleihin liittyvää pienpainateaineistoa

Pienpainatekokoelma tuo ainutlaatuisesti esiin ajanhenkeä ja vaaliteemoja. Materiaalia löytyy sekä isoista että pienimmistäkin puolueista. Koteloissa on vaalimainoksia, puoluekokousten pöytäkirjoja ja puolueiden tavoiteohjelmia. Etenkin politiikan tutkimukselle pienpainatteet antavat sellaista sisältöä, mitä ei vaalitilastoista ja muista tilastoista saa.

Turun yliopiston kirjaston pienpainatekokoelmasta löytyy materiaalia niin eduskunta-, kunta-, seurakuntavaaleista kuin myös presidentin- ja eurovaaleista.

Educarimin kirjastossa on kevään ajan esillä pieni vaalijulistenäyttely, jossa esitellään menneiden vuosikymmenten eduskuntavaalimateriaalia.

Muista myös avoimesti verkossa oleva Pohtiva-tietovaranto, joka sisältää puolueiden poliittisia ohjelmia vuodesta 1880 lähtien.

Sanomalehdet peilaavat aikaa ja vaalitunnelmaa

Sanomalehdet ovat myös tärkeä lähdeaineisto vaalien tutkimuksessa. Niin puolueiden äänenkannattajat kuin sitoutumattomatkin lehdet välittävät vaaleja edeltäviä ja niiden jälkeisiä tunnelmia, niistä löytyy ehdokkaiden haastatteluja ja äänestystuloksia.

Turun yliopiston kirjasto on saanut kaikki Suomessa painetut suomenkieliset sanomalehdet vapaakappaleina vuosina 1919-2007. Kokoelmasta voi saada käsiinsä niin pienet paikallislehdet kuin suurimmat päivälehdetkin. Tutkijan kannalta on hyödyllistä, että yhdestä ja samasta paikasta löytyvät niin työväen, keskustan kuin porvaripuolueidenkin lehdet pitkältä ajanjaksolta.

Lisäksi kokoelmassa on lahjoituksena saatuja ulkosuomalaisia sanomalehtiä USA:sta, Kanadasta, Neuvosto-Karjalasta ja Ruotsista.

Tule tutustumaan ja opi lisää

Tule mukaan sanomalehti- ja pienpainatepalveluiden avoimille kierroksille, joilla pääset tutustumaan varastotiloihin ja uskomattoman monipuolisiin pienpainate- ja sanomalehtikokoelmiin.

Kevään kierros pidetään 10.4. Se alkaa klo 16.30 ja kestää noin 45 minuuttia. Kierrokselle mahtuu 15 henkilöä. Voit myös varata kirjastokierrosajan omalle ryhmällesi.

Ilmoittaudu mukaan:
Sähköposti: kirjasto@utu.fi