Vähä-Hämeenkatu 1:n asunnot valmistuvat alkuvuodesta

23.09.2015

Vähä-Hämeenkatu 1:een nouseva kerrostalopari on valmistumassa. Turun Yliopistosäätiön, Turun yliopiston, Tyks-säätiön ja Universitaksen yhdessä omistama kiinteistöyhtiö tuo 145 vuokra-asuntoa, joista osa varataan vieraileville tutkijoille.

​Turun yliopistolaisten käyttöön tuleva kerrostalo sijaitsee suojaisasti sisäpihalla.

​Asunto Oy Kiinanmylly rakentuu kahdesta talosta. Aivan Vähä-Hämeenkadun jalkakäytävään rajautuvan talo vuokrataan vapailla markkinoilla asunnoiksi, alakertaan tulee kiinalaisravintola sekä kaksi pienempää liiketilaa. Sisäpihalle nouseva 15 asunnon kolmikerroksinen talo tulee Turun yliopiston käyttöön, ja pääosa asunnoista vartaan vuokrattavaksi vieraileville tutkijoille.

Turun yliopiston käyttöön tuleva kolmikerroksinen talo valmistuu tammikuussa, suurempi kerrostalo maaliskuussa. Kerrostalojen rakentamisesta vastaavan YIT:n aluejohtaja Jyrki Meri kuvasi rakennushanketta alueella poikkeuksellisen suureksi vuokratyökohteeksi. Poikkeuksellista on myös tavanomaisia vuokra-asuntoja laadukkaampi rakentaminen.

– Meidän tavoitteenamme ovat pitkät vuokrasuhteet ja olemme panostaneet laatuun, Turun Yliopistosäätiön asiamies Pekka Kanervisto sanoo.

Hanke sai alkunsa noin kymmenisen vuotta sitten, kun merkittävän osan rakennuksesta omistanut Tyks-säätiö otti yhteyttä Turun Yliopistosäätiöön ja kysyi, olisiko yliopistosäätiöllä halukkuutta lähteä yhteistyössä kehittämään kohdetta.

Vaihtoehtona oli joko perusteellinen peruskorjaus tai vanhan talon purkaminen sekä uuden rakentaminen ja jäljellä olevan rakennusoikeuden täysimittainen hyödyntäminen. Lopullinen valinta kallistui vanhan purkamiseen ja täysin uuden rakentamiseen.

– Aloitimme projektin. Yliopistosäätiö ryhtyi ostamaan vapautuvia asuntoja. Lähestyimme omistajia ja tarjosimme käypää hintaa, Kanervisto muistelee.

Kauppoja syntyi, ja ajan myötä hankkeeseen tulivat mukaan myös yliopisto 25 prosentin ja Universitas 10 prosentin osuudella. Yliopistosäätiö omistaa 40 prosenttia ja Tyks-säätiö 25 prosenttia rakennuksesta.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 26 miljoonaa euroa. Asunnoista puolet on jo vuokrattu.

Erja Hyytiäinen
Luotu 23.09.2015 | Muokattu 09.03.2016